تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چگونگی اثر تنبیه بدنی روی کودکان

چگونگی اثر تنبیه بدنی روی کودکان

آیا شما هم تا به حال اختیار خود را از دست داده اید؟  آیا تا به حال اثر دست خود را روی صورت یا بدن فرزند خود دیده اید؟  آیا تا به حال فرزندتان را حسابی کتک زده اید؟  تقریبا همه ما حداقل یک بار، دانسته یا ندانسته، کودک خود را به گونه ای تنبیه بدنی کرده ایم. درک چگونگی اثر تنبیه بدنی روی کودکان، بسیار آسان است.

چگونگی اثر تنبیه بدنی روی کودکان

کودکانی که مرتب از والدین خود کتک می خورند، بعد از مدتی حساسیت شان در برابر درد کاسته می شود. کودکانی که کتک می خورند، همانند دیگر رفتارهای خصمانه والدین، اغلب حس انتقام جویی در آنان قوی می شود. یک پدیده جالب علمی که احتمال دارد تا کنون نشنیده باشید: تنبیه بدنی باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود که حس لذت را در فرد افزایش می دهد و به همین علت کودک پس از مدتی از کتک خوردن لذت می برد. در تنبیه کلامی هم موضوع پس از مدتی برای کودک کهنه می شود و دیگر نسبت به آن واکنشی ندارد.

در ضمن نباید فراموش کرد که کودکان هر آنچه از ما می آموزند، به فرزندان خود منتقل می کنند. هر ضربه ای که به فرزندتان وارد کنید، ضربه ای به ارتباط شما و فرزندتان وارد خواهد آمد. تنبیه بدنی تحقیرآمیز و به کارگیری آن در راه تربیت کودکان، کاملا نامناسب است.

وقتی در هنگام عصبانیت، خود را کنترل كنيد و فرزند خود را تنبيه بدنی نكنيد، پس از رسیدن به آرامش دیگر تمایلی به این کار نداريد. اين يعنی تنبیه بدنی باعث تخلیه حس عصبانيت والدین می شود نه تربیت فرزندان.

عواقب تنبیه بدنی

تنیبه بدنی یکی از منسوخ ترین روش های تربیتی است که والدین آن را در پیش می گیرند. تبعات بدی برای کودکان در پیش دارد. تنبیه بدنی کودکان توسط والدین در سنین کودکی منجر به پرخاشگری، دروغ‌گویی و ریاکاری در آنان می‌شود.

از مهمترین عواقب سوء تنبیه بدنی کودکان می‌توان به افزایش اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و به وجود آمدن احساس حقارت در کودک اشاره کرد.تنبیه موجب تغییر سبک ارتباطی کودکان با اطرافیانش می‌شود. زیرا کودک یاد گرفته که در مقابل خواسته‌های دیگران از تنبیه بدنی استفاده کند. هر چه والدین تنبیه بیشتری انجام دهند رشد و پرورش روان و مغزی کودک کندتر می‌شود و تنبیه به میزان بسیار اندک تأثیری منفی بر ضریب هوشی کودکان می‌گذارد.

بیماریهای خطرناک در بزرگسالی بر اثر تنبیه بدنی

تنبیه بدنی کودک، زمینه ساز ابتلا به بیماریهای خطرناک در سنین بالاتر است. پزشکان انگلیسی در یک مطالعه جدید هشدار دادند: کودکانی که مورد تنبیه جسمی قرار میگیرند در سنین بالاتر بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، آسم یا بیماریهای عفونی هستند. همچنین تحقیقات ثابت کرده که تنبیه بدنی کودکان آنها را نافرمان تر کرده. احتمال ایجاد بیماریهای روانی در سنین بالاتر را در آنها افزایش می دهد. این پژوهش شامل بررسی ۱۶۰ هزار کودک طی ۵۰ سال بوده است.

پژوهشگران بر این باورند که کتک زدن کودکان یا فریاد کشیدن بر سر آنها میتواند زمینه ابتلای کودک به بیماری‌های جدی و خطرناک را در سنین بالاتر فراهم کند. زیرا تنبیه باعث به وجود آمدن استرس و ضعف سیستم ایمنی کودک میشود که در آینده او را مستعد بیماری میکند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *