تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چرا تغییر نمیکنم؟

چرا تغییر نمیکنم؟

بعضی از افراد بعد از چند جلسه درمان هیچ پیشرفتی را در بهبود خود نمی بینند. معمولا از درمانگر خود سوال میکنند که چرا تغییر نمیکنم؟ و یا اینکه از درمان دلسرد شده و جلسات درمان را کنسل میکنند. در ادامه دلایل عدم تغییر را بیان میکنیم.

چرا تغییر نمیکنم؟

تا وقتی دنبال مقصر و گناهکار می‌گردید تغییر نمیکنید. تا زمانی که اشتباهات خود را نپذیرید. با خودتان جرأت مندانه روبرو نشوید و مسئولیت خود را گردن دیگران بیندازید. هیچ وقت تغییر نخواهید کرد. دیگران هر تاثیری داشته‌اند حالا نوبت شماست که بالغانه با تله‌های خود روبرو شده و آگاه شوید. از کودکی تا الان دیگران چه تاثیری بر شما داشته‌اند. شما چگونه می‌توانید این تاثیرات را تغییر دهید؟ اما اگر شما فقط دنبال این باشید که دیگران باید تقاص پس بدهند و هر روز در این مورد برای همه داستان‌ سرایی کنید. حس خشم و انتقام را در خود بپرورانید و دیگران را مقصر و خود را قربانی بدانید. هیچ تغییری نمی‌کنید.

مزایای پنهانی از تغییر نکردن دارید

اگر می‌خواهید تغییر کنید باید رنج بریدن از الگوهای آشنای قدیمی را تحمل کنید. اگر چه دنیای جدید ممکن است یک دنیای ناشناخته احتمالی باشد. چشم انداز آینده شما را نگران کند اما بهتر است این ریسک را کنید. و آگاهانه به سوی دنیای جدید تغییر کنید. گاهی تحمل دنیای بد و رنج‌ آوری که به آن عادت کرده‌اید برایتان تسکین دهنده است. مثلا کسی که وابسته است برایش آسان‌ تر است که در یک رابطه آسیب‌ زا بماند تا اینکه رنج جدایی را بپذیرد.

چرا تغییر نمیکنم؟

از خودتان و مشکلاتتان فرار می‌کنید

تا زمانی که از تله‌های خود فرار می‌کنید و همیشه نقشه شما برای حل مشکلات فرار است نه روبرو شدن با آنچه رخ داده و حل کردن آن. پس نمی‌توانید چیزی را تغییر دهید. در این شرایط برای تسکین خود مجبورید با مکانیزمهای دفاعی و هزاران توجیه و دلیل غیرمنطقی، مشکلات خود را دور بزنید. با رفتارهای اجتنابی مثل اعتیاد، مصرف الکل، رابطه و… خود را بی‌ هوش و بی‌ حواس کنید. اما مشکلات همچنان هستند و چون شما کاری برای حل آنها نکرده‌اید. شما را از پا در خواهند آورد.

می‌خواهید نشانه‌ها را بردارید نه ریشه‌ها

وقتی به کسی که وابستگی افراطی دارد می‌گویم: وابستگی نقص شماست نه قابلیت شما نمی‌پذیرد. می‌گوید: می‌خواهم وابسته‌تر باشم تا بتوانم او را جذب کنم و نگه بدارم. ممکن است فرد در اثر همین مشکلات پایدار و تکرار شونده از این رابطه جدا شود. اما چون همچنان مدل خود را تغییر نداده است. این الگوی ناسازگار یا تله را به رابطه یا روابط بعدی هم می‌کشاند و تجربیات قبلی را تکرار می‌کند. اگر می‌بینید همیشه یک سری آدم با نشانه‌هایی مشابه، وارد زندگی شما می‌شوند. آسیب می‌زنند و نمی‌مانند. بدانید شما با نشانه‌ها روبرو شده‌اید نه با ریشه‌ها. ریشه‌ها درون شماست.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *