تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چرا افراد به دنبال شما هستند؟

چرا افراد به دنبال شما هستند؟

نمیدانم چرا وقتی افراد به یکدیگر احتیاج دارند، به دنبال یکدیگر میروند؟! چرا افراد به دنبال شما هستند؟ چون شما فرد آگاه و دانایی هستید آنها از شما یاد میکنند یا
اینکه بهترین گزینه هستید که میتوانند گولشان بزنند و از وقت آنها به نفع خودشان استفاده کنند؟ حقیقت این است که چون آنها میدانند که شما درخواست آنها را قبول میکنید، به سراغتان می آیند.

چرا افراد به دنبال شما هستند؟

آنها میدانند که شما به راحتی کارهای ضروری خود را کنار میگذارید و آنها و توقعاتشان را در الویت قرار میدهید. اگر چه با پذیرش درخواست آنها بیشتر مورد احترام آنها قرار میگیرید، اما جواب احساسات و کارهای نیمه تمام خود را چه میدهید؟! در موارد بسیار بد دیده شده که فرد درخواست کننده پس از تلاش فراوان شما، فراموش میکند از شما یک تشکر ساده بکند. و گاهی هم آنقدر به خود اجازه میدهد که شما را به خاطر آنچه که خواسته است و شما نتوانسته اید به درستی به انجام برسانید، سرزنش کند. بنابراین من برای توضیح واضح هر یک از استدلالاتم از شما میخواهم که مثالهای موقعیتها را با دقت بخوانید و به آنها فکر کنید.

مثالی از یک درخواست:

آیا میتوانی یک نامۀ دیگر برای صاحبخانۀ من بنویسی؟ من نمیدانم به او چه بگویم و هرچه تلاش کردم نتوانستم او را متقاعد کنم.

به چه درخواستی باید پاسخ دهید؟

مراقب باشید. اگر این درخواست را بپذیرید او دوباره ماه های بعد نیز به سراغ شما خواهد آمد. به عبارت دیگر اگر او متوجه شود که شما از پس این کار برمی آیید، شما را راحت نمیگذارد و در ماه های آتی که دوباره با صاحبخانۀ خود دچار مشکل شود، دوباره یاد شما میکند و مسئولیت خود را گردن شما میاندازد.

پاسخ:

به او نه بگویید. اگر شفاهاً به او نه بگویید، او دیگر به سراغ شما نخواهد آمد.

راهکار اصلی:

با شنیدن پاسخ نه او یا به سراغ دیگران میرود و یا خودش مجبور میشود که مسئولیت خود را به عهده بگیرد و مشکل خود را برطرف نماید.

مثالی از یک درخواست:

آیا میتوانی به من کمک کنی و این کمد کتاب را از اینجا بیرون ببری؟ من نمیتوانم این کار را بکنم، اما بدن شما نشان میدهد که قدرت زیادی دارید به راحتی میتوانید از پس از هر کاری برآیید.

به چه درخواستی باید پاسخ دهید؟

باید بدانید که دوست شما در حال فریب دادن شماست و میداند چگونه چاپلوسی کند. شما نباید به حرفهای او اهمیت دهید و فریب او را بخورید. نباید اجازه دهید که کسی احساسات شما را تحریک کند.

پاسخ:

به خاطر اینکه شما را فرد قدرتمندی میداند از او تشکر کنید. اما به او بگویید که شما نیز از پس چنین کاری برنمی آیید و توانایی انجام آن را ندارید.

راهکار اصلی:

شما هم مانند او زرنگ و زیرك باشید و ناتوانی خود را توضیح دهید. با این کار به او اطمینان میدهید که واقعاً انجام چنین کاری برایتان دشوار است.

مثالی از یک درخواست:

شرمنده ام که چنین چیزی از شما میخواهم، میتوانی لیست وسایلی که همین حالا برایت میخوانم برایم بخری و بیاوری؟

به چه درخواستی باید پاسخ دهید؟

اگر او واقعاً همانطور که گفته بود، از درخواست خود شرمنده بود؛ هرگز از شما چنین تقاضایی نمیکرد. حال میپرسید که باید چه جوابی بدهید. اگر بخواهید به درخواست او پاسخ مثبت دهید باید بروید و تمام چیزهایی که او میخواهد را برایش بخرید. دیگر مهم نیست که آیا وقت کافی برای انجام این کار را دارید یا خیر.

پاسخ:

بهتر است بگویید ای کاش میتوانستم، اما واقعاً فرصت آن را ندارم. من هم شرمنده شما هستم.

راهکار اصلی:

با صدای آرام و لحن کاملاً دوستانه درخواست او را رد کنید.

 

شماره تماس مطلب روانشناس 

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *