تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

پنج روش نه گفتن

پنج روش نه گفتن

در حالت اصلی پنج روش نه گفتن را باید به خاطر بسپاریم تا بر طبق آنها توانایی ایستادن و مقاومت کردن در برابر خواسته های دیگران را پیدا کنیم. بلافاصله پس از یادگیری آنها متوجه خواهیم شد که مهارت خوبی برای گفتن نه به دست آورده ایم. شاید ما نتوانیم به تمام خواسته های دیگران نه بگوییم، اما مهارت فکر کردن و پاسخ دادن به
موقع به درخواستها میتواند تمرین ذهنی خوبی برایمان باشد.

پنج روش نه گفتن

حال اگر میخواهید تمرینات را از همین حالا شروع کنید، باید روشهای زیر را مدنظر قرار دهید:

۱- لیستی از تمام درخواستهایی که به آنها پاسخ مثبت میدهید تهیه کنید.

اگر شما از گروه« بله گویان » باشید، تعداد موارد لیستتان به شکل باورنکردنی زیاد میشود. اما جای نگرانی وجود ندارد، چون تعداد موارد لیستهای افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. از طرف دیگر شرایط متفاوت هریک از موارد نیز میتواند در تعداد آنها مؤثر باشد. چیزی که مهم است، مدت زمان تصمیم گیری شما پس از شنیدن درخواست است که نشان دهندی عکس العملهای فردی و شخصیت شما میباشد.

برخی از افراد پس از شنیدن درخواست به جای اینکه به آن فکر کنند، سؤالاتی نظیر اگر درخواست را رد کنم چه اتفاقی میافتد؟، چه باید بکنیم؟ ای کاش کاری میکردم که او چنین درخواستی نمیکرد! بهتر است به او بگویم که باید فکر کنم. چرا وقت را تلف کنم، باید همین حالا درخواست او را رد کنم. از خود میپرسند و ذهن خود را آشفته تر میکنند.

۲- به زمانی که باید به درخواست پاسخ دهید، توجه کنید.

با این کار بهتر میتوانید درخواستهای ضروری را از انواع غیرضروری آن تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر شما شرایط شغلی تان را به خوبی تحت کنترل خود درآورده باشید، چرا باید درخواست دوستانتان برای گردش در پارك و یا کوهنوردی را رد کنید؟

۳- الویتها را برای خود مشخص کنید.

لازم است درباره درخواستهایی که میتوانید برای افراد مختلف انجام دهید، خوب فکر کنید. مثلاً پذیرفتن درخواست خرید چند کتاب ضروری برای فرزندتان بسیار مهمتر از پذیرش همان درخواست از سمت دوستانتان میباشد. آیا اگر مادرتان بخواهد کاری برایش انجام دهید، او را در الویت قرار میدهید یا مدیرتان را؟

۴- محدودیتهای هر درخواست را برای خود کاملاً تعریف کنید.

در واقع با شناسایی محدودیتها آسانتر میتوان تصمیم گرفت. لازم است بدانید که محدودیتها یا احساسی هستند یا فیزیکی و یا هردو. اگر میبینید که پذیرش یک درخواست میتواند محدودیتهای غیرقابل تحملی برایتان به وجود آورد، از همان ابتدا آن را رد کنید. زیرا هر درخواستی ارزش پذیرفتن را ندارد. در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد با پذیرش درخواستهای دیگران آنقدر از نظر روحی و روانی دچار مشکل میشوند که بسیاری از روانشناسان و رواندرمانگران از معالجۀ آنها عاجز میمانند.

همچنین تأثیرات بد پذیرش درخواستهای دیگران میتوانند به جسم افراد نیز آسیب بزند. زیرا فرد برای انجام درخواست گاهی مجبور میشود که بیشتر از حد توان خود انرژی مصرف کند و با مشکلات فراوانی روبرو گردد. از این رو برای سالم ماندن روح و جسم خود باید مهارتهای خود را در شناخت میزان توانایی هایمان بالا ببریم.

۵- دیگران را متقاعد کنید که باید خودشان وظایفه شان را به انجام برسانند.

اگر احساس میکنید که آنها توانایی انجام مسئولیتهای خود را ندارند، میتوانید بخشی از آنها را به عهده بگیرید، اما از پذیرفتن آنها به طور کامل خودداری کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که وقتی مسئولیتی را به هر دلیلی میپذیرید، باید آنطور که دیگران انتظارش را دارند و قابل قبول به نظر میرسد، آن را انجام دهید، نه اینکه به دلخواه
خود بخشی از آن را حذف کنید و برای آن به دنبال بهانه جویی باشید.

سخن آخر

به همین دلیل است که میگوییم برای خلاصی از توقعات دیگران و بیهوده تلاش کردن برای آنها بهتر است مهارتهای ذکر شده در بالا را تمرین کنید و با اطمینان کامل درخواست های دیگران را رد کنید و به آنها نه بگویید. به نظر من رد درخواست دیگران اصلاً باعث برهم خوردن رابطۀ دوستی ما با آنها و یا ایجاد حس نفرت میان افراد
نمیشود، بلکه پذیرش بیجا و بی دلیل آنهاست که باعث میشود خودمان از درون آزرده خاطر شویم و نسبت به کسانی که دوستشان داریم و برایشان ارزش و احترام قائلیم علاقه مان را از دست دهیم و متنفر شویم.

پیام بگذارید

(3 دیدگاه)

  • سلام عاااالی بود 😍😍🌹🌹❤❤

    روزیتا

    • Admin

      ممنونم

  • ‌ ‌‌ ‌‌

    نه

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *