تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

وظیفه روانشناس کودک چیست؟

وظیفه روانشناس کودک چیست؟

وظیفه روانشناس کودک چیست؟ روانشناسان كودك الگوهای يادگيری، تحولات رفتاری و عوامل محيطی را تحت تأثير قرار می دهند كه كودكان از همان زمان كودكی تا سن بلوغ را بررسی می كنند. آن‌ها ممکن است در روانشناسی رشد، روانشناسی کودکان غیر عادی یا روانشناسی نوجوانان تخصص داشته باشند. والدین کودکانی که دچار آسیب روحی شده اند یا دارای اختلالات جسمی، ذهنی یا یادگیری هستند اغلب از روانشناسان کودک کمک می گیرند. این متخصصان می‌توانند به عنوان مشاور یا محقق در برنامه‌های اجتماعی، دانشگاهی، شرکتی یا اجتماعی کار کنند.

وظیفه روانشناس کودک چیست؟

از آنجا که روانشناسی نقش مهمی در زندگی ما دارد، علاوه بر این در زندگی کودک، پیامدهای روانشناسی کودک باید شناخته شود. کودک فقط می‌تواند دوران کودکی خود را زندگی کند. برای درک دوران کودکی نیاز به کمک بزرگسالان است. بزرگسال تفاوت بین خود و کودک را تشخیص می‌دهد. زمانی که سعی دارند کودک خود را درک کنند این اختلافات معمولاً تا حدودی به مقدار کمی کاهش می‌یابد. هنگامی که او خود را با کودک مقایسه می‌کند یک بزرگسال، کودک را نسبتاً یا کاملاً ناتوان در انجام کارها یا وظایفی که خودش می‌تواند انجام دهد، می‌بیند. این ناتوانی‌ها می‌تواند تفاوت در سازمان ذهنی بین کودک و بزرگسال را روشن کند. از این رو روانشناسی کودک در زندگی کودک نقش بسزایی دارد.

راهکارهای روانشناس کودک

بازی درمانی: این نوع درمان برای کودکان کوچک بسیار مناسب است زیرا آن‌ها وقتی در مطب درمانگر خود هستند به بازی با اسباب بازی تشویق می‌شوند. از طریق روشی که آن‌ها بازی می‌کنند و در حین بازی صحبت می‌کنند، می‌توانند خود را به گونه ای بیان کنند که درمانگر آن‌ها بتواند آن را درک کند و تفسیر کند.

گروه درمانی: كودكان بزرگتر ممكن است در گروه درمانی كه می‌توانند با افراد دیگر در سن خود یا افرادی كه شرایط مشابه وضعیت خود را دارند، كار كنند. این نوع درمان به کودکان امکان می دهد تا اعتماد به نفس و شایستگی اجتماعی خود را نیز افزایش دهند.

درمان شناختی-رفتاری: این نوعی گفتاردرمانی است و هدف آن کمک به کودک برای تغییر رفتار خود به روشی مثبت‌تر است. ممکن است به آن‌ها وظایف و تکالیف داده شود که بتوانند حالات خود را متعادل کرده و از طریق مختلف رفتار خود را بهبود بخشند.

خانواده درمانی: اگر کل خانواده شما دچار یک اتفاق یا یک واقعه آسیب زا شده یا حتی اگر فرزند شما به تنهایی چیزی را پشت سر می‌گذارد، فکر خوبی است که کل خانواده را درگیر کنید. این نوع درمان بر این موضوع تمرکز دارد که شما چگونه می‌توانید به عنوان یک خانواده بهترین تعامل را داشته باشید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *