تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نگه داشتن خشم سم است

نگه داشتن خشم سم است

نگه داشتن خشم سم است. آن سم تو را از درون از بین می‌برد. ما تصور می‌کنیم تنفر سلاحی است که با آن به شخصی که به ما آزار رسانده است حمله می‌کنیم. در حالی که تنفر تیغه ای قوس دار است. آن آزاری را که با آن می‌دهیم، به خودمان بر می‌گردد.

نگه داشتن خشم سم است

بخشی از پریشانی تو، ناشی از یک خشم مدفون شده است. چیزی در تو هست، نوعی ترس و کم رویی، که اجازه ی ابراز خشمت را نمی دهد. به جای آن به فروتنی ات می نازی! نوعی پاکدامنی اجباری برای خود پدید آورده ای. احساسات را در عمق مدفون می کنی، و چون دیگر خشمی را تجربه نمیکنی، تصور میکنی یک قدیسی. فرو خوردن خشم، انسان را بیمار میکند.

نادیده گرفتن عواطف

بردگی عاطفی یعنی نادیده گرفتن عواطف و ارزش‌های خود. یعنی برای گرفتن تائید دیگران و پذیرفته شدن توسط جامعه نیازهای‌مان را سرکوب کنیم و از خود بیگانه باشیم.‏ بردگی عاطفی یعنی با اندوه و اجبار به دیگری پاسخ دهیم و به ‌جایش در وجودمان خشم تلمبار کنیم. وظيفه‌ ى ديگران نيست نيازهاى ما را برآورده كنند يا به انتظارات ما جواب دهند. قرار هم نيست كه هميشه با ما خوب تا شود. عدم پذيرش اين نكته، احساس خشم و نفرت در افراد ايجاد می كند. آرامش روحى وقتى به دست مى آيد كه آدم ها را همان طور كه هستند بپذيريم و بر نقاط مثبتشان تكيه كنيم.

تکنیک های کنترل خشم

  • تکنیک تن آرامی از جمله تکنیک‌ هایی است که افراد هنگام بروز خشم می‌توانند انجام دهند. فرد می‌تواند هنگامی که خشمگین شده است، چند نفس عمیق بکشد. موقعیت را ترک کند و یا گاهی با بستن یک کش و ضربه به دست فکر خود را از موضوعی که باعث خشمش شده است منحرف کند.
  • زمانی که آرام‌تر شدند، درباره مسئله‌ای که خشم آن‌ ها را برافروخته است صحبت کنند.
  • درمان‌های هیجان‌مدار (شناخت هیجان، یادگیری مدیریت هیجانات، تبدیل کردن هیجان منفی به مثبت) در کنترل خشم افراد کمک کننده است.

خشم به طور کامل نباید حذف شود و به عنوان پدیده منفی نباید دیده شود، اما باید بدانیم چه مکانی و به چه میزان بروز خشم لازم است. تجربه هیجانات منفی در زندگی لازم است، اما نباید آسیبی به اطرافیان وارد شود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *