تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مهارت های همسرداری

مهارت های همسرداری

رابطه های خوب با ظاهر زیبا و حرفای قشنگ شروع میشه ولی  با رفتارای درست دوام پیدا میکنه. بیشتر همسران اولش رو خیلی خوب بلدن. ولی در ادامه پر از اشتباه هستند. پیش از به هم ریختن رابطه مهارت های همسرداری رو یاد بگیرید.‌ اگر در رابطه ای فقط به دنبال خوشی ها و راحتی ها باشیم و از سختی ها دوری کنیم و گلایه کنیم، آیا به این “عشق” گفته می شود؟

مهارت های همسرداری

دوست داشتن زیبائی ها و پس زدن زشتی ها کار بسیار آسانی است. هر کسی می تواند به راحتی این کار را انجام دهد. مهم این است که خوب و بد را با هم دوست داشته باشیم، بدون آن که میان آنها فرقی بگذاریم. شکر گذاری برای چیزهائی که برای ما خوشایند است که کاری ندارد. سگ های بغداد هم این کار را بلدند. اگر استخوانی جلویشان بیاندازی، خوشحال شده و برای تشکر دمشان را تکان را می دهند. بدون شک انسان بیشتر از اینها را می تواند انجام دهد.

الگوها ی ارتباطی که زوج های سالم از آنها پیروی می کنند:

  •  عقیده به نسبی بودن واقعیت نه مطلق بودن آن .

زوج هایی که این دیدگاه را دارند ، سعی ندارند همسر خود را به پذیرش دیدگاه خودشان وادار کنند بلکه ، به حرف های همسر خود گوش داده و سعی می کنند که برداشت ها و نظرات او را درک کنند .

  •  اعتقاد به این که قصد و نیت همسر خوب است  .

زوج های سالم ضمن این که به همسر شان احترام می گذارند ، هرگز حس نمی کنند که همسرشان دشمن آنها ست و آنها ایمان دارند که همسرشان در پی آزار دادن آنها نیست .

  • تمرین رفتارهای سالم

این رفتارها ی سالم عبارتند از : مسوولیت، هدف گذاری، تشویق، گفت و گوی باز، گوش دادن همدلانه، میل به تحلیل ارتباطات، حمايت از اهداف مثبت ازدواج، حمايت از اهداف تعيين شده، توافق به منظور پل ارتباطی، تعهد به مشاركت

  • اعتقاد به این که مشکلات حل می شوند

زوج هایی که اعتقاد دارند مشکلات قابل حل هستند ، برای حل مشکل تلاش می کنند این افراد تاثیر خود را در فرایند حل مشکل قابل توجه می دانند.

  •  عقیده به عوامل فراتر از خود .

زوج های سالم جهان بینی وسیعی دارند که این جهان بینی می تواند جهت گیری مذهبی و یا خانوادگی باشد.

اگر در دوره ی شناخت رابطه هستید به این نکات توجه کنید:

  1.  از سر دلسوزی رابطه رو ادامه ندهید.
  2. هر رفتاری، هر حرفی از طرف مقابلتان که منجر به ناراحتی، منجر به ابهام یا سوال در ذهنتان میشود را مطرح کنید در موردش بحث کنید، سوال کنید و انتظار پاسخ داشته باشید.
  3. اوایل رابطه از نظر احساسی جذاب، شیرین و خوشایند است. چون بدن شما در رابطه احساسی هورمونهایی ترشح میکند که همانند مواد مخدر باعث سرخوشی شما میشود. این هورمونها هستند که باعث وابستگی شما میشوند نه عقل شما ، پس از آنجایی که این تغییرات شیمیایی ثابت و پایدار نیستند ملاکتان بر مبنای عقل و منطق باشد.
  4. پسرها دیداری، دخترها شنیداری هستند. ظاهر خوب و صدای خوب هیچ کدام نمیتواند به منزله ی اخلاق و رفتار خوب باشد. پس چقدر خوشگله، چقدر خوش اندامه، چه صدای جذابی داره و غيره میتونه یک ویترین زیبا باشه. تضمین کننده خوشبختی و آرامش شما نخواهد بود.
  5. خیلی زود بله نگید خیلی زود نه نگید. حداقل دو جلسه حضوراً همدیگر رو ببنید و بعد تصمیم به ادامه دادن یا رد کردن بگیرید.

سخن آخر

یادمان باشد در ازدواج هم من، هم همسرم، هم در خود رابطه روزهاى خوب و بد خواهد داشت. اصرار به خوب بودن همه چيز،  توهمی بيش نيست. ما حتی علی رغم داشتن بهترین همسر، روزهای بد هم خواهيم داشت .بنابر این باید مهارت های همسرداری را بیاموزیم. بايد ياد بگيريم كه در مورد مشكلاتمان واقع بينانه گفتگو كنيم. بدون اينكه به هم آسيب روانی بزنيم. ما باید یاد بگیریم که مشکلاتمان را ابتدا به درستی مطرح و سپس با هم و یا به کمک مشاور بی طرف و متخصص حل کنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *