تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

قهر کردن نوعی تجاوز است

قهر کردن نوعی تجاوز است

قهر کردن نوعی تجاوز است .از تجاوزهای معنوی در رابطه است. به اين دليل كه فردی كه قهر می كند. تصميم دارد شما را ناديده بگيرد و تحت فشار روانی قرار دهد. فردی كه قهر می كند علائم های خود شيفتگی را از خود نشان می دهد.

قهر کردن نوعی تجاوز است

قهر كردن رفتاری كودكانه است و نشان از عدم عزت نفس و اعتماد به نفس و هم چنين عدم توانایی حل كردن مسئله است. رفتاری اكتسابی از خانه و خانواده است. قهر كردن روشی برای حذف و يا از بين بردن بحث و مجادله است. ولی هيچ گاه حل مشكل در رابطه نخواهد كرد.

اگر شما قربانی چنين واكنش روانی هستيد. بدانيد اين حق شما نيست و بايستی در ابتدا در خود تغييراتی انجام دهيد و سپس در رابطه تغييراتی ايجاد كنيد. قهر كردن شريک در رابطه با شما به واسطه شما می تواند تقويت و يا از بين برود.

بدانيد قهر كردن روشی است كه او استفاده می كند تا شما را تحت فشار قرار دهد. خواسته و نياز خود را برآورده نمايد و هم چنين موقعيت و شرايط را كنترل نمايد. زمانی كه در شما ترس از تنهايی و طرد شدگی وجود داشته باشد. قربانی قهرهای او خواهيد شد و او شما را به خوبی كنترل خواهد كرد. بنابراين بهتر است احساس ارزشمندی و عزت نفس خود را تقويت كنيد تا احساس تنهايی و طرد شدگی در شما كم شود.

نكات موثر در مقابله با قهر

به خاطر داشته باشيد قهر كردن حاصل عدم اطمينان و عدم كنترل می باشد و اين مشكل اوست نه شما. شما می توانيد بگوييد: می دونم الان مشكلی هست كه نمی توانيم مديريتش كنيم. چيزی هست كه من بتونم كمک كنم؟. اگر جوابی نداد به عنوان جواب او مبنی بر اين كه كمكی از شما نمی خواهد بپذيريد. در ادامه روش های معمول و عادی زندگی خود را از سر بگيريد تا وقتی كه بخواهد صحبت كند.

به خاطر داشته باشيد رفتار او بر اساس نياز، خواسته و توقعی ايجاد شده. كه برآورده نشده است. پس در زمانی كه آرام تر است با او صحبت كنيد. كه چگونه نياز، خواسته و توقع خود را بيان كند تا در يک موقعيت برنده – برنده بتوانيد نتيجه بگيريد.

عكس العملی ( خوب و يا بد ) به قهر كردن او نشان ندهيد. هر گونه عكس العملی به معنای پاداشی روانی برای رفتار او خواهد بود و رفتارش را تقويت خواهد كرد. پس پاداش دادن را متوقف كنيد.

ذهن خوانی نكنيد.

تلاش نكنيد نياز، خواسته و توقع او را حدس بزنيد. چنين توانایی در ما وجود ندارد تا بتوانيم ذهن ديگران را بخوانيم. اگر اين كار را انجام دهيد به دليل خطاهایی كه در حدس هاس شما بوجود می آيد. او ديگر افكار خود را با شما تبادل نخواهد كرد. بنابراين بهتر است، زمانی كه آرام تر است بيشتر از او سئوال كنيد تا حدس بزنيد.

احساس او را محترم بدانيد.

يعنی بگوييد: می فهمم كه ناراحت هستی. و يا بگوييد: متاسفم كه ناراحت شدی. ولی اين به اين معنی نيست كه شما اشتباه كرده ايد. بلكه از اين كه او در اين موقيت ، احساس خوبی ندارد، احساس تاسف كرده ايد.

افرادی كه قهر می كنند عموما در انكار هستند. يعنی آن ها نمی توانند رفتار و احساس خود را ببينند و رفتار های آسيب زننده را هم برای خود و هم برای ديگران درک كنند.

بهترين روش آشتی با واقعيت است.

شما می توانيد نقش موثری در اين امر داشته باشيد. به عبارتی آن ها افرادی مسئوليت پذير نيستند و زحمت راه حل پيدا كردن را به خود نمی دهند. هم چنين بسياری از اختلافات از آن چه می گوييد شروع نمی شوند. بلكه از اين شروع می شوند كه چگونه می گوييد. بنابراين يكی از بهترين روش ها تقويت فن بيان برای بر طرف كردن مشكلات و به خصوص مشكل قهر كردن، می باشد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *