تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟ یکی از آشفتگی‌ها و نابهنجاری‌های روانشناختی که به مرور زمان، عشق و علاقه بـین زوجین را کمرنگ یا حتی محو می‌کند و موجبات مشکلات روحی، روانی، و ارتباطی و در نهایت، طلاق رسمی آنها را فراهم می‌کند، فرسـودگی زناشـویی اسـت. امروزه شیوع فرسودگی زناشویی بیشـتر از گذشـته شـده اسـت. به طوری که ۵۰ درصد از زوجین در ازدواج خود با فرسودگی مواجه میشـوند. فرسودگی زناشـویی، شـیوع فراوانـی در روابـط زناشـویی دارند کـه بـه طـلاق منتهی می‌شوند.

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی با رشد آگاهی و توجه به چیزهایی که به اندازه گذشته خوشایند نیستند، شروع می‌شـود. اگـر در ایـن مرحلـه، کـاری بـرای جلوگیری از پیشرفت این روند صورت نگیرد، همه چیز از مرحله بد به بـدتر مـی‌رسـد. ممکن است به فروپاشی رابطه منتهی شـود .در واقع زوج‌ها در می‌یابند که رفتار همسرشان آن چیزی نیست کـه انتظـارش را داشـته‌انـد. پس از به وجود آمدن این احسـاس سـرخوردگی، همسرشـان را در قبـل و بعـد از ازدواج مقایسه می‌کنند.

مقایسه‌هایی از این دست به مشکلات ارتبـاطی همچون بیان نکردن نیازها، خواسته‌ها و علایق، عدم ابراز عشـق، توقـف رابطـه صـمیمانه، منازعات فراوان، انتقادهای مکرر، پناه بردن به سکوت، عدم همراهی عاطفی و لاینحل ماندن مشکلات دامـن مـی‌زنـد . سبب می‌شود که احساسات منفی در طـولانی مـدت حالـت غالـب بـه خـود گرفتـه و بـه از دست دادن شور و شوق اولیه، وابستگی عاطفی، تعهد و نهایتا بروز فرسودگی منجر شود.

آشکار شدن شخصیت بعد از ازدواج

زمانی که با همسرتان زیر یک سقف می‌روید، واقعیت‌های تلخ آشکار می‌شوند. کسی که عاشقش بودید و برای زندگی با او لحظه ‌شماری می‌کردید، ناگهان تبدیل به فردی می‌شود که حوله خیس را روی زمین می‌اندازد یا شیشه خالی شیر را دوباره در یخچال می‌گذارد. این ناراحتی‌های جزئی به ‌مرور زمان خشم شما را بیشتر می‌کنند.

راه‌حل بسیار ساده ست. اما ثابت‌ قدم ماندن در اجرای آن لزوماً آسان نیست. اجازه ندهید خشمتان بر سر مسائل کوچک وخیم شود. زوج‌های موفق اجازه نمی‌دهند نارضایتی‌های کم‌ اهمیت مسائل مهمی مانند عشق و تعهد را تحت‌الشعاع قرار دهند. مثلاً اگر می‌دانید خالی نکردن سطل زباله همسرتان را عصبانی می‌کند، تلاش بیشتری کنید تا انجام این کار یادتان نرود.

زوج درمانی و مشکلات زناشویی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند یک زوج معمولی، به طور میانگین شش سال قبل از مراجعه به زوج‌ درمانگر، دچار اختلاف در رابطه و نارضایتی از زندگی مشترک خود هستند. وقتی مشکلات رابطه‌ زناشویی تا این اندازه مزمن و ریشه دار می‌شوند. زوج‌ درمانی بسیار چالش برانگیزتر شده و مستلزم صرف وقت بسیار زیاد و تعهد درمانی بالاتر از هر دو طرف است.

باور‌های اشتباه در مورد اینکه زوج‌ درمانی چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند. نیز می‌تواند مانع این شود که همسران به موقع برای کمک گرفتن از یک زوج‌درمانگر اقدام نمایند. بعضی افراد ممکن است تصور کنند زوج‌ درمانی فقط برای مشکلات بسیار حاد زناشویی مانند اعتیاد یا خیانت است. عده‌ای نیز فکر می‌کنند زوج‌ درمانی، آخرین چیزی است که دقیقا پیش از طلاق و پایان رابطه باید سراغ آن بروند.

تکرار رفتارهای صحیح

تمرین کردن رفتارهای سالم توسط زوج ها می تواند باعث شود که این رفتارها نهادینه شده و بخشی از گنجینه رفتاری آنها شوند. این رفتارها آموختنی هستند. اگر قبلا ایجاد شده باشند می توانند برای ایجاد تغییرات سازنده در زندگی زوج مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این رفتارها عبارتند از: مسولیت، هدف گزاری، تشویق، گفتگوی باز، گوش دادن همدلانه، نشان دادن پذیرش، تعهد به مشارکت و غیره.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *