تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

عوامل مؤثر در تربیت و تعادل روانی فرزند

عوامل مؤثر در تربیت و تعادل روانی فرزند

مهمترین عوامل مؤثر در تربیت و تعادل روانی فرزند چیست؟ تعادل روانی به عوامل زیادی ربط پیدا می‌کند اما دو تا از کلیدی‌ترین عوامل تعادل روحی فرزندان در خانواده عبارتند از اینکه: ۱- رابطه پدر با مادر از سر محبت و رحمت باشد. ۲- رابطه مادر با پدر سرشار از تواضع و احترام باشد. البته هر دو به یکدیگر احترام و محبت داشته باشند ولی بر اساس اقتضائات خاص روحی زن و مرد  محبت برای زن و احترام برای مرد  اولویت پیدا می‌کند. وقتی بچه ها این روابط را می بینند گویی هر چیزی سر جای خودش قرار گرفته و تعادل در خانه برقرار خواهد شد.

عوامل مؤثر در تربیت و تعادل روانی فرزند

شما، هم‌ دست راست دارید و هم ‌دست چپ، اگر این دو به‌ صورت مستقل تصمیم میگرفتند، شما دیگر با این دو دست نمیتوانستید کاری را انجام بدهید. اما چون این دو دست خود تصمیم گیرنده نیستند، بلکه مغز و اراده انسان است که بر دست راست و چپ حکومت میکند و اوست که تصمیم میگیرد، لذا دست‌ ها با هم همکاری میکنند و هماهنگ‌اند.

با یک‌ دست کاغذ میگیرید و با یک ‌دست می نویسید. خیّاطها با یک‌ دست پارچه را میگیرند، با دست دیگر می‌دوزند. آشپزها با یک‌ دست، دیگ را میگیرند، با دست دیگر غذا را به هم میزنند و چون فرمانده یکی است این دو دست این‌ چنین با هم همکاری میکنند. اگر خدای‌ ناکرده در وجود ما دو فرمانده وجود داشت معلوم است که چه اتفاقی می افتاد.

هماهنگی بین پدر و مادر

حال فرض کنید، اگر پدری نسبت به بچه‌ی خود تندی کند. مثلاً بگوید: چرا این کار را کردی؟ آن‌ گاه مادر بگوید: اتفاقاً کار بچه درست بوده و خوب کاری هم کرده است. یا یکی به بچه بگوید: تو خیلی بی ادب هستی. دیگری به او بگوید: اتفاقاً تو از همه مؤدبتر هستی. یکی بچه را بزند و دیگری او را نوازش کند. چنین برخوردهایی موجب می شود که بچه بی‌تربیت بار بیاید. وقتی این‌گونه عمل شود، بچه شکایت پدر را به مادر و شکایت مادر را به پدر می برد. ضمن این‌ که بین آن‌ها دعوا راه می اندازد، خود بچه نیز نسبت به پدر و مادر بی اعتقاد و بی اعتنا میشود.

تربیت کودک با فرمان واحد

آنچه پدران و مادران در زمان اختلاف سلیقه برای تربیت فرزندان خود باید انجام دهند. این است که ابتدا دربارهٔ مسائل مهم تربیتی کودکان خود با یکدیگر صحبت و گفت وگو کنند. بهترین روش را برای تربیت فرزند خود انتخاب کنند. زمانی که کودک بین پدر و مادر هماهنگی ببیند. به توانایی آنان بیشتر اطمینان پیدا می کند و توصیه های آنان را صددرصد به کار خواهد بست.

البته اختلاف سلیقه برای تربیت فرزندان در بین زن و مرد طبیعی است. اما بروز این اختلاف در مقابل فرزندان باعث فرصت طلبی آنان می‌‌شود.  تضادهای رفتاری و گفتاری والدین روی کودکان تأثیر بسیاری دارد. این رفتارها زمینه ساز اصلی تخریب شخصیت کودکان است.

بدگویی از همسر خود جلوی فرزندانمان

یکی از عادت های بدی که بعضی پدر و مادرها دارند این hست که در حضور بچه ها از همسرشان بدگویی کرده و در واقع با بچه خود درد و دل میکنند و در پی یار جمع کردن در دعوا و کشمکشها هستند. غافل از اینکه این مساله چقدر به فرزندان آسیب میزند, آسیبی که ممکن است در حد تجاوز جنسی به فرزند ضربه زننده باشد.

این مساله به چند دلیل حایز اهمیت است:

  •  جایگاه پدر یا مادر در ذهن بچه تنزل پیدا میکند و آن احترامی که هر فرزندی باید به پدر و مادرش بگذارد از بین میرود.
  • آن فرزند از یک رابطه صمیمانه و دوستانه با پدر یا مادرش محروم میشود و امنیت عاطفی اش به خطر می افتد.
  • از کودکی درگیر مسائل و مشکلاتی میشود که مناسب سن او نیست و از او کودکی غمگین میسازد.

بیاییم، بیشتر مراقب حرف ها در حضور فرزندانمان باشیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *