تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

راههای دفاع کودک از حقوق

راههای دفاع کودک از حقوق

چگونه کودک از حق خود دفاع کند؟ راههای دفاع کودک از حقوق چیست؟ کودکان نیز حقوقی دارند و اگر به آنها ضرر وارد شود یا احساس می‌کنند که حقوقشان نقض شده است، می‌توانند از راه‌هایی برای دفاع از خود استفاده کنند.

راههای دفاع کودک از حقوق

  • صحبت کردن با یک فرد بزرگسال قابل اعتماد: کودکان می‌توانند با یک پدر یا مادر، معلم یا دیگر فرد بزرگسالی که به آنها اعتماد دارند، درباره مشکلاتشان صحبت کنند.
  • گزارش دادن: اگر یک کودک احساس می‌کند که به حقوقش تجاوز شده است. می‌تواند به معلم، مدیر مدرسه یا یک نهاد محافظت از کودکان مثل پلیس یا دادگاه گزارش دهد.
  • آموزش در مورد حقوق و مسائل امنیتی: برای دفاع مؤثرتر، کودکان باید آموخته شوند که چطور از خود و دیگران محافظت کنند. چطور به راه‌های ارتباطی اعتماد کنند.
  • حمایت حقوقی: در موارد خاص، می‌توان از حمایت حقوقی استفاده کرد تا به کودک کمک کند تا از حقوقش دفاع کند.

همچنین، بهتر است کودکان با مواردی مانند خشونت، آزار و اذیت، تبعیض و سوء استفاده آشنا شوند تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

چگونه کودکم از حقش دفاع کنه؟

  1.  توی خونه خودتون باید به فرزندتون اجازه ابراز وجود بدید. هیچوقت سرکوبش نکنید. بهش نگید :همین که من گفتم ،دیگه حرف نباشه. اینجوری بیرون از خونه هم نمیتونه حرفشو بزنه.
  2. به زور چیزی رو بهش تحمیل نکنید که بعدش بگید: دیگه نشنوم صداتو. اینجوری بیرون از خونه هم نمیتونه صدای اعتراضشو جایی بلند کنه.
  3. توی محیط خونه بهش حق انتخاب بدید. مثلا وقتی میخواهید براش لباس بخرید دو تا رنگ بهش نشون بدید. بذارید خودش از بینشون انتخاب کنه.
  4. توی خونه توی تصمیماتتون نظر اون رو هم بپرسید. مثلا در مورد بیرون رفتن همه نظرشونو بدن ، بعد از کودک هم بپرسید. عزیزم نظر شما چیه. به نظرت امشب بریم پارک یا بریم خونه مامان جون؟
  5. مهارت نه گفتن رو حتما با کودکتون تمرین کنید. که بتونه به خواسته های غیر منطقی دیگران، محترمانه نه بگه. نذاره کسی ازش سوء استفاده کنه.
  6. یه بازی هم می‌تونید با هم انجام بدید که توش کودکتون نقش یه بچه ای رو بازی کنه که داره به شما که بچه دیگه هستید زور میگه. بعد مثلا شما با یه رفتار جراتمندانه موضوع رو حل کنید و از حقتون دفاع کنید.

حالا یه بار دیگه نقش هاتون رو با هم عوض کنید و چند بار این بازی رو تکرار کنید تا ملکه ذهن کودکتون بشه.

وقتی بیرون از خونه نتونست از حقش دفاع کنه. خونه که اومدید اون موقعیت رو بازسازی کنید و در موردش با هم صحبت کنید. تا کودکتون یاد بگیره و متوجه بشه که بهتر بود چه رفتاری از خودش نشون میداد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *