تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تكليف فرزندت را روشن كن

تكليف فرزندت را روشن كن

زمانی كه از فرزندانمان فعل يا حرف اشتباه و منفی اما بامزه سر ميزند، به شوخی نگيريم و با خنده انتقاد نكنيم. تكليف فرزندت را روشن كن. بالاخره حرف يا كارش بد بوده يا خوب و بامزه؟ اگر بد بوده چرا می خنديم؟ گاها رويمان را بر می گردانيم و می خنديم كه مثلا نبيند. البته كه متوجه می شود.

تكليف فرزندت را روشن كن

اين تعارض رفتاريی والدين سر درگمی كودک در انتخاب و ادامه ی رفتار را به دنبال دارد. و معمولا اين خنده ها اثری بسيار قوی تری از آن انتقاد دارد و باعث تثبيت رفتار نامطلوب می شود. نه خودمان را گول بزنيم نه فرزندمان را. قاطع باشيم. اين خنده های بی جا، كار دست آينده ی كودكان می دهد.

اشتباه فرزندتان راگردن کسی نیندازید. اگر زمين ميخورد زمین را نزنید. اگركاراشتباهی کرد نگوييد بچه من نبوده. چون او می‌آموزد که مسئولیت کارش را نپذیرد. برای اتفاقات همیشه ديگران را مقصر بداند.

با لحن قاطعانه صحبت کنید.

وقتی کودک مرتکب خطایی شد باید با لحنی قاطعانه با او صحبت کنید. داد و فریاد نکنید ولی در قبال رفتار بد با لحنی محکم صحبت کنید. خم شوید به اندازه ای که هم قد او شده و بلندی قامت شما، بچه را نترساند و مستقیم به چشم هایش نگاه کنید. چرا که اگر از بالا به او دستور بدهید، حرفتان را نادیده می گیرد.

اگر کودک خواست رویش را برگرداند و برود، دست های او را بگیرید تا مستقیم به شما نگاه کند. به او بگویید لطفا به من نگاه کن. نباید در لحن صدا و حرکات شما اثری از خشونت و تهدید باشد. با لحنی آرام ، قاطع و محکم صحبت کنید. بهتر است این لحن را با عصبانیت ، تهدید و معامله اشتباه نگیرید. وقتی با این لحن با فرزندتان صحبت کنید.

به آرامی، روشنی و با لحنی آمرانه به او بگویید چه کار خطایی انجام داده است: “ازت می خوام که دیگه این کار رو تکرار نکنی. مودب باشید. اگر بچه در پاسخ به شما بر سرتان فریاد کشید، شما با صدای بلند جواب ندهید. وگرنه در این مسابقه هر دوی شما بازنده می شوید.

جملاتی که کودکان عاشق شنیدن آن هستند

  • تو خیلی با اراده ای یعنی: آفرین که پشت کار داری.
  • خودت تصمیم بگیر یعنی: تو آدم مستقلی هستی.
  • احساست رو می فهمم یعنی: ما تو رو درک می‌کنیم.
  • چقدر خوب حرف میزنی یعنی: روابط اجتماعی خوبی داری.
  • ممنون که به من کمک می کنی یعنی: تو آدم توانمندی هستی.
  • ما بهت افتخار میکنیم یعنی: اعتماد به نفس داشته باش.
  • من و مامان همیشه کنارتیم یعنی: تو در کنار ما امنیت داری.
  • ما خیلی دوستت داریم یعنی: پدر و مادرت عاشق تو هستند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *