تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تفاوت‌های خانم‌ها و آقایان

تفاوت‌های خانم‌ها و آقایان

تفاوت‌های خانم‌ها و آقایان بیشتر از شباهت‌هاشون هست یا شباهت‌ها بیشتر از تفاوت‌ها هستند؟ یا لازمه که هر جنسی یکسری رفتارهای خاص خودش رو داشته باشه؟ دیدین مثلا گفته میشه خانم ها به جزییات توجه بیشتری میکنند و آقایون کلی نگر هستند؟ یا مثلا آقایون عاقلانه رفتارمیکنند و خانم ها احساسی. این تفاوت ها بنظرتون چقدر واقعی هست و چقدر این تفاوت ها واقعا وجود داره؟

تفاوت‌های خانم‌ها و آقایان

نتایج یک نظر سنجی نشان میدهد که : واقعیت اینه که گاهی اوقات تفاوت‌های بین زنان و مردان بیش از اندازه بزرگ نشون داده میشود و گاهی هم خیلی کوچکتر از چیزی که هست و هر کدام اینها می تواند به انسان‌ها صدمه وارد کند . برای مثال در سال‌های گذشته شاهد تبعیض زیاد بین زنان و مردان بودیم. بعد جنبش فمینیست که خواست حقش رو از مردان بگیره ، اما از اون طرفِ بوم افتاد و افراطی‌گریش باعث شد که زنان هم این وسط آسیب ببینن «البته الان بحثمون جنبش فمینیستی یا حمایت از حقوق زنان و این حرفا نیست اصلا، نگاه برابر باید وجود داشته باشه …»

باید حد وسط رو نگه داشت

گاهی اوقات تفاوت‌های بین زنان و مردان آنقدر بزرگنمایی میشه که حتی ما کتاب‌هایی هم با عنوان «زنان ونوسی و مردان مریخی» داریم ، یعنی این حجم تفاوت ؟ گفته میشود که مثلا زن‌ها نمیتوانند قاضی شوند ، چون احساسی عمل میکنند، درحالی که امروزه میبینیم در رویارویی بین زنان و مردان گاهی زنان حتی خیلی منطقی‌تر رفتارمیکنند و مردان خیلی اوقات رفتارهای بقول معروف «خاله زنکی» زیاد دارند.

من در مراجعه‌هایی که زوج‌ها به روانشناس دارند، زیاد دیدم که یکی از مشکلات اساسی آنها جابجا شدن نقش هایشان هست ، مثلا خانم کار‌ میکند و آقا در خانه مانده ، یا خانم خرج میکند و آقا نظاره میکند و یا ……

نظریاتی که امروزه مطرح هستند، معتقدند که کلیشه های جنسیتی دیگر کارایی ندارند، یعنی در جهان امروز اینکه دقیقا وظایف خاصی رو برای خانم‌ها تصورکنیم و یا وظایف خاصی را برای آقایان تصورکنیم ، جالب بنظر نمی‌آید. یعنی ساده بگیم ، در جامعه مدرن امروز آقا هم باید بلد باشد آشپزی و خیاطی کند، خانم‌ باید بلد باشد اگر ماشینش پنچر شد، مشکلش را حل کند و یا راه حلی بتواند برای آن پیداکند.

نطریه آندروژنی چیست؟

یعنی به صورت خاص نمیتوانیم وظایف خاص و مشخصی را برای خانم‌ها تصور کنیم و وظایف خاص و مشخصی را برای آقایون، به این میگن «نظریه آندروژنی». تحقیقات زیادی هم در مورد این نظریه انجام شده و نتایج آن نشان داده که در جامعه مدرن امروزی کسانی موفق هستند که از جنسیت خود فراتر بروند. یعنی خانمی که علاوه بر مهربان ‌بودن بتواند شجاع هم باشد. آقایی که علاوه بر کار فنی بتواند آشپزی هم بکند. اما نکته مهم در اینجا تعادل است . تعادل یعنی نقش ها تعویض نشود و جای خانم و آقا عوض نشود، اما کلیشه‌وار هم عمل نشود.

تفاوت ها بر اساس فرهنگ

در نقاط مختلف فرهنگی ممکن است شرایط متفاوت باشد و باید متناسب با بافت و فرهنگ به هر زوج و یا به هر شخص و به این تفاوت‌ها نگاه کرد. در یکسری نقاط دنیا اصلا مد شده که آقایون در خانه بمانند و خانم‌ها سرکار بروند. کاملا هم پذیرفته شده است و افراد مشکلی با قضیه ندارند. پس اینجا برای روانشناس و متخصص هم مشکلی نیست چون بحران و خللی ایجاد نشده است. در بعضی نقاط هم مردسالاری«به قول معروف» و به صورت کلی کلیشه‌های جنسیتی خیلی پررنگ هستند و باز هم افراد از زندگیشان راضی هستند و مشکلی ندارند. «ما هم بیمار نیستیم فاز برداریم و بخواییم تغییر ایجادکنیم. وقتی خود افراد راضی باشند ، کسی نباید دخالت بیجا بکنه »

سخن آخر

این نکته که همه افراد جدای از جنسیتشون با هم متفاوت هستند ، خیلی حرف درستی هست . نکته خیلی مهم دیگر هم اینکه این تفاوت ها در طول تکامل اساسا ایجاد شده اند و در واقع برای حفظ بقا بوده اند، یعنی از زمان شروع بقا انسان ها طوری زندگی کرده اند که بتوانند زنده بمانند و براساس آن تغییرات ایجاد شده است. مثلا یه زمانی نیاز بوده که مردان عظیم الجثه باشند چون نیاز بوده که شکار کنند، ولی الان لازمه که عظیم الفکر باشند. چون در روزگار امروزی اکثرا به کارهای فکری نیاز هست و نه به کارهای بدنی. یا یک زمانی زنان جثه های متفاوتی داشتند چون تمایل بیشتر به این سمت بود که تعداد بچه های بیشتری به دنیا بیایند. ولی الان این مزاق شاید متفاوت باشد و …..

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *