تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تعارضات درونی چگونه شکل میگیرد؟

تعارضات درونی چگونه شکل میگیرد؟

تعارضات درونی چگونه شکل میگیرد؟ ما وقتی دچار تله یا هر مشکل عصبی، روانشناختی دیگری باشیم معمولاً بین تمایلات و خواسته‌ها، افکار، عقاید و رفتارهایمان، تناقض و تضاد شدید یا ناهماهنگی وجود دارد. مثلا دختری شدیداً علاقمند به ازدواج است اما چون از جدایی و طردشدگی می‌ترسد. بنابراین از صمیمیت بیشتر با جنس مقابل می‌گریزد یا سرد رفتار می‌کند. اما توجیه می‌کند که اصلاً رابطه امن، وجود ندارد و حق دارد اعتماد نکند.

تعارضات درونی چگونه شکل میگیرد؟

رئیسی که چون احساس نقص و شرم می‌کند در مدیریت خود بر کارکنان، دچار اختلافات فراوان می‌شود. اما با دستور و‌ فشار، می‌خواهد کارکنان را کنترل و احساس نقص درونی را سرکوب کند. یا شخصی که با دیگران، بسیار مهربان و محترم برخورد می‌کند اما با خانواده خود با بی‌احترامی و خشونت. یا شخصی که نیاز شدید به تنهایی، احساس می‌کند اما همیشه خودش اطراف افراد مزاحمی می‌چرخد. و توجیه می‌کند که دیگران او را تنها نمی‌گذارند. یا کسی که همیشه در روابط عاشقانه با خیانت مواجه می‌شود اما همیشه بیشتر به سمت روابط نا پایدار، تمایل دارد. شخصی که با خطای دیگران با گذشت و بخشش رفتار می‌کند. اما از کوچکترین خطای خود نمی‌تواند بگذرد. شخصی که خود را ناقص و معیوب می‌پندارد اما دنبال یک آدم کامل و بی‌نقص برای ازدواج می‌گردد.

نشانه های تضاد درونی چیست؟

تناقض رفتاری و رفتار دوگانه، تردید‌، اهمال کاری، اضطراب، افسردگی، احساس حقارت، خجالت و ترس، کینه و دشمنی، انزوا، عدم ابراز وجود، برخی مشکلات جسمانی مثل سوء هاضمه‌ مزمن، سردرد شدید، تنگی نفس‌، تشنج و… اینها می‌توانند نشانه‌هایی از تضاد درونی باشند. افراد، ممکن است خود از این تناقض و تضاد درونی، آگاه نباشند چون آن را با استفاده از مکانیزم‌های دفاعی، رفتارهای اجتنابی‌ و توجیهات، سرکوب یا انکار کرده‌اند.

آگاهی از تعارضات درونی

وقتی افراد از ریشه اصلی این تعارضات درونی، آگاهی ندارند آنها را گردن دیگران یا عوامل بیرونی می‌اندازند. تا این تردید‌ها را توجیه کنند. در حالی که این تعارضات درونی، ممکن است بصورت موقتی سرکوب یا نادیده گرفته شوند. اما از جایی دیگر، به شکل اضطراب و افسردگی، خشم و ناراحتی سر بر می‌آورند. مهم است که از علائم تعارضات درونی، آگاه باشید. اما مهم‌تر، این است که به ریشه اصلی این تعارضات برسید.

شما چقدر دچار این تعارضات درونی و ناهماهنگی‌های شناختی هستید؟ چقدر نسبت به آنها آگاهی دارید و به ریشه اصلی آنها درون خود پی برده‌اید؟ در صورتی که دچار این تعارضات هستید و از آنها رنج میبرید میتوانید از مشاوران مرکز مشاوره بینا کمک بگیرید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *