تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تصمیم گیری هوشمندانه

تصمیم گیری هوشمندانه

بیشتر مشکلات زندگی ریشه در دو چیز دارند: عمل می کنیم بدون آنکه به مقدار کافی، فکر کنیم. و یا فقط فکر می کنیم بدون آنکه به آن عمل کنیم! موفقیت از راه خوش شانسی بدست نمی آید، بلکه از راه تصمیم گیری هوشمندانه است که حاصل می شود.

تصمیم گیری هوشمندانه

به هنگام بازدید از یک بیمارستان روانى، از روان‌ پزشک پرسیدم: شما چطور می‌فهمید که یک بیمار روانى به بسترى شدن در بیمارستان نیاز دارد یا نه؟ روان‌ پزشک گفت: ما وان حمام را پر از آب می‌کنیم و یک قاشق چایخورى، یک فنجان و یک سطل جلوى بیمار می‌گذاریم و از او می‌خواهیم که وان را خالى کند ببینیم به چه ترتیبی آب را خالی می کند.

من گفتم: آهان، فهمیدم! آدم عادى باید ابتدا سطل را بردارد چون بزرگتر است. روان‌پزشک گفت: نه! آدم عادى درپوش داخل وان آب را بر می‌دارد. حالا شما هم میخواهید تخت‌تان کنار پنجره باشد؟؟!!

نتیجه:

  • راه حل همیشه در گزینه های پیشنهادی نیست.
  • در حل مشکل و در هنگام تصمیم گیری هدفمان یادمان نرود. روی هدف تمرکز کنید . در حکایت فوق هدف خالی کردن آب وان است نه استفاده از ابزار پیشنهادی.
  • راه حل همیشه جلوی چشم نیست. مغز ما یک دینام هزار ولتی است که متاسفانه اکثرمان بیش از یک لامپ از آن استفاده نمی کنیم.

به کودک خود اجازه تصمیم گيرى بدهید.

اگر کودکان یاد بگیرند که موقعیت را با دقت در نظر بگیرند و قبل از هر گونه تصمیم گیری، انتخاب های در دسترس را بسنجنند، خواهند توانست تصمیمات بهتری بگیرند. هم چنین به آن ها کمک می کند که دیدگاه دیگران را نیز پس از تجربه عواقب تصمیماتشان بفهمند و به خاطر بسپرند.

مسلما والدين بايد محدوديتهايي را برای فرزند خود قائل شوند، اما بعضی وقتها بهتر است اجازه دهيد كه زمام كار در دست كودك باشد، و تصمیماتی را هر چند مضحک و کوچک بگیرند. حتی اگر او تصميمهای عجيب و غريب بگيرد.

مثلا اگر ميخواهد كه در وسط تابستان، پالتو یا کلاه زمستانی بپوشد به او اجازه دهيد كه اين كار را بكند؛ پس از مدتی گرمش می شود و می فهمد كه پوشيدن يك لباس نازك در اين فصل، مناسب تر است.

اگر شما اجازه دهيد .كه او خودش به اين نتيجه برسد، به او امكان يادگيری داده ايد. ضمن اینکه تصمیم گیری سبب تقویت اعتماد به نفس کودک میشود و به او برای تصمیم گیری های بهتر کمک میکند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *