تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تربیت کودک آسان نیست

تربیت کودک آسان نیست

برای هر فردی در هر شرایطی تربیت کودک آسان نیست . به همین دليل بعضی افراد، تربیت و پرورش فرزندان را دشوارترین وظیفه توصیف می‌کنند که والدین پیوسته به آن علاقه‌مند خواهند بود. تربیت و پرورش فرزندان می‌تواند بسیار سخت باشد. هر کودکی منحصر به‌ فرد است، بنابراین آن‌چه برای تربیت و پرورش یک کودک موثر بوده ممکن است برای کودکی دیگر، کارساز نباشد. حقیقت این است که هیچ پدر و مادری، در پرورش فرزندانش، کامل و بی‌عیب و نقص نیست.

تربیت کودک آسان نیست

در این مقاله توصیه‌هایی که هر پدر و مادری می‌تواند برای دستیابی به مهارت‌های بهتر در تربیت و پرورش فرزندان خود، از آنها استفاده كند، را بیان میکنیم.

اهمیت رفتار و حرکات والدین

کودکان با مشاهده دنیای اطراف خود، آموزش می‌بينند. شما اولین سرپرست و مراقب فرزندتان هستید، از این‌رو، کلام، گفتار، رفتار و حرکات شما، بر فرزندتان تاثیر خواهد گذاشت. اين موضوع را دايم به خود یادآوری کنید. هرگونه ارتباط متقابل با فرزندتان را بر مبنای اهداف نهایی و اساسی خود قرار دهید. فرض کنید فرزندتان در مهدکودک، چون اسباب‌بازی‌هایش را به بقيه بچه‌ها نداده، دچار مشکل ‌شده و شما می‌خواهید به او ارزش و اهمیت شراکت را آموزش دهید. بهترین شیوه برای دستیابی به این هدف، مطرح كردن موضوع شراکت، در قالب گفت‌وگوها و از طرفي به شراکت گذاشتن موارد مختلف با فرزندتان و اشخاصی است که به شما نزدیک هستند.

با فرزندانتان ارتباط نزدیک داشته باشيد

زمانی که بچه‌ها بدانند برای والدینشان مهم است كه آنها چه كاری انجام می‌دهند، سطوح عالیِ عزت‌نفس در آنها شکوفا می‌شود. اگر می‌خواهید پدر یا مادر خوبی باشید، به توانایی‌ها، دلبستگی‌ها و فعالیت‌های فرزندانتان علاقه نشان دهید.

تطبیق گفتار، کلام، رفتار و عمل با سن فرزندان

هنگامی که سخن از تربیت و پرورش فرزندان به میان می‌آید، تمام بچه‌ها خواسته‌ها و نیازهای متفاوتی دارند. کودکی که پنج سال دارد، خواسته‌ها و نیازهایش همانند یک نوجوان چهارده ساله نیست. به همین ترتیب، اگر یکی از فرزندان شما، درونگرا و فرزند دیگرتان، سرزنده و بانشاط است، آن‌چه برای یکی از فرزندانتان کارساز است، برای فرزند دیگر موثر نیست. پرورش و تربیت خوب فرزندان، به مفهوم تعدیل و اصلاح گفتار و کلامتان، متناسب با سن و خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی فرزندانتان است.

برقراری قوانین و مقررات

اگر می‌خواهید والدين خوبی باشید، باید مقرراتی وضع کنید و هرگاه فرزندتان از این قوانین سرپیچی كرد، او را تنبیه كنید. تنبیه بايد متناسب با سن كودك باشد. وضع قوانین و مقررات زمانی که مساله رشد شخصیتی فرزندتان مطرح است، اهمیت بسیاری دارد. قوانین و مقررات، به فرزندان کمک می‌کند تا انضباط شخصی را در خود بپرورانند. بدون برقراری قوانین و مقررات و تنبیه و مجازات، فرزند شما نمي‌آموزد که چگونه در دنیای بزرگسالان، موثر و کارآمد عمل کند. علاوه بر آن، ياد نمي‌گيرد که خودش در صورت لزوم، چگونه نظم و انضباط را برقرار کند. اگر والديني نظم و انضباط و قوانین را به اندازه کافی برقرار نکنند، در این‌صورت، به احتمال زياد فرزندان آنها در بزرگسالی، نامنظم خواهند شد. هیچ کارفرمایی نمی‌خواهد فردی را استخدام کند که انضباط و مدیریت ندارد.

پرورش استقلال و عدم وابستگی

هرچند برقراری قوانین، بخش مهمی از تربیت خوب خانوادگی است، اما کمک به استقلال فرزندان نیز به همان نسبت، ضروری است. بعضی از والدین، می‌كوشند بپذیرند که مقاومت و سرپیچی از قوانین و مقررات، امری طبیعی برای یک کودک است. تمام کودکان، برخلاف میل و خواست پدر و مادرشان، از خود مقاومت نشان می‌دهند و معمولا این مقاومت، با بزرگ‌تر شدن آنها تشدید می‌شود. این طبيعت بشر است که برای دستیابی به استقلال كوشش کند و مایل نباشد توسط دیگران، کنترل شود. فرزندان برای آزار پدر و مادرشان نافرمانی نمی‌کنند. هر فرزندی باید به تنهایی پرواز کردن را بیاموزد. به‌جای آن‌که در مقابل فرزندتان مقاومت کنید، سعی نمایید که با او به سازش و توافق عملی برسید.

استوار و ثابت‌قدم باشید

اگر فرزندتان بداند که دقیقا از او چه انتظاری می‌رود، در این صورت، با جریان عادی پیش می‌رود و احساس امنیت می‌کند. به همین دلیل، فکر خوبی است که قوانین را زودتر از زمان پیش‌بینی شده برقرار کنید و در برابر وسوسه تغییر دادن آنها مقاومت کنید. اگر فرزندتان دقیقا بداند که مجاز به انجام چه کارهايی هست و چه کارهايی را نبايد انجام دهد، در این‌صورت، احساس امنیت و اطمینان بیشتری خواهد كرد.

فرض کنید پسر كوچك شما، خارج از خانه، مشغول توپ‌بازی است و به پنجره‌ای بسیار نزدیک است. در این حالت، تصویری که از او در ذهن خود دارید، شکستن شیشه پنجره است. پس از خانه بیرون می‌روید و به او هشدار می‌دهید که كمی دورتر بازی کند، زیرا در صورت شکستن شیشه خودش باید خسارت پرداخت كند يا يك ماه در كار باغبانی كمك كند. بعد از یک ساعت، پسرتان شیشه پنجره را می‌شکند. در این موقع، اگر شما تصمیم بگیرید که او را برای تنبيه در خانه نگه داريد، به جای اين‌كه كار باغبانی كند، اندکی از اعتماد و اطمینان او را نسبت به خود از دست می‌دهید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *