تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

برای کودک کتاب بخوانیم

برای کودک کتاب بخوانیم

کودک برای اینکه مغزش رشد کند و شکوفا گردد، نیاز دارد که دوستش بداریم، او را بغل کنیم، با وی صحبت کنیم، برای کودک کتاب بخوانیم و به او اجازه کشف کردن و جست و جو بدهیم. تاثیر متقابل و همکاری مثبت پدر و مادر با کودک، مغز کودک را برای رشد بهتر تحریک میکند.

برای کودک کتاب بخوانیم

وقتی که برای کودک کتاب بخوانیم، فرصت مناسبیه تا با اون صحبت کنیم. اجازه بدیم درباره هر تصویر و هر تفکری که درباره کتاب و موضوع اون کتاب داره، باهامون صحبت کنه.

هرگز به اون نگیم صبر کن کتاب تموم بشه، بعد به سؤالت جواب میدم. یا ساکت باش و ببین آخر داستان چه می‌شه. این کودکه که تو تخیل و تفکر خودش به‌ صورتی کاملاً خلاقانه انتهای داستان رو مشخص می‌کنه.

فقر محیطی در کودکان

فقر محیطی به بیان ساده، زمانی است که کودک از محیط پیرامون خود تجربه های حسی حرکتی و اطلاعات شناختی متناسب با سنش را کسب نمی کند.

  • والدینی که با کودکشان به طور مداوم صحبت نمی کنند.
  • والدینی که با کودکشان بازی نمی کنند.
  • والدینی که برای کودکشان شعر و کتاب نمی خوانند.
  • والدینی که کودکشان را به طبیعت و گردش نمی برند.
  • والدینی که اطلاعات شناختی لازم را به کودکشان نمی دهند.

ناخواسته و ندانسته کودک را دچار فقر محیطی می کنند که در نتیجه آن قدرت درک و شناخت و فراگیری کودک، رفته رفته کاهش می یابد و در صورت تداوم ، مشکلات بسیاری را مخصوصا در تحصیل و ارتباطات اجتماعی برای او به دنبال خواهد داشت.

چگونه خوب گوش کردن را در کودکان تقویت کنیم؟

  1. هنگام صحبت کردن، تن و ریتم صدای تان را تغییر دهید و یکنواخت صحبت نکنید.
  2. خواسته ها و پیام های خویش را ساده و کوتاه بیان کنید.
  3. در یک زمان، فقط یک یا دو درخواست از کودک تان داشته باشید.
  4. سعی کنید خواسته هایتان را به صورت رسا و همراه با احترام و محبت بیان کنید.
  5. کودکان را عادت دهیم که از رادیو، یا ابزارهای صوتی بیشتر از تلویزیون استفاده کنند .
  6. خواندن یک کتاب داستان کوتاه، و درخواست خلاصه گویی یا بازگویی داستان، تاثیر زیادی در تقویت مهارت گوش دادن کودکان دارد.
  7. از کودک بخواهید که بر مبنای بافته های ذهنی اش برای شما  داستانی تعریف کند، سپس آن داستان را نقاشی کند. بعد، از آن نقاشی ها کتابی بسازید و آن کتاب را در کتابخانه خود به عنوان اثر ارزشمندی از کودک خود نگهداری کنید.

شما با انجام این کار ساده به کودک یاد می دهید که افکارش با ارزش است و می تواند از آنچه که در ذهنش طراحی می کند محصولی بوجود بیاورد که برای دیگران نیز جالب توجه و مفید می باشد .

سه دلیل اصلی کتابخوانی والدین برای کودکان :

گسترش واژگان کودک

حدود ۱.۰۴ میلیارد واژگان جدید به توانش زبانی کودکانی که والدینشان به طور میانگین حدود ۵ کتاب در روز برایشان می خوانند در مقایسه با کودکی که تا ۵ سالگی اش هیچ کتابی برایش خوانده نشده است، افزوده می شود.

در کتاب های قصه، واژگانی استفاده می شود که در زبان محاوره کمتر و یا حتی اصلا به کار برده نمی شوند. مانند اسامی حیوانات

خواندن به افزایش میزان یادگیری کمک می کند.

کودکانی که برایشان کتاب خوانده می شود، بهتر از دیگران‌ می توانند کلمات و جملات را رمز گشایی کنند. آن ها به خوبی با تلفظ کلمات و آوای آنها آشنایی دارند.

روابط عمیق بین والدین و فرزند

کتابخوانی والدین برای کودک باعث تعمیق روابط عاطفی میان آن ها می شود و کودک را ترغیب به گفتگو حتی درباره نگرانی ها و کشمکش های درونی اش می کند و هم چنین باعث افزایش هوش کلامی کودکان می شود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *