تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

انتخاب رشته تحصیلی

انتخاب رشته تحصیلی

انتخاب رشته تحصیلی یعنی تصمیم در مورد مسیر شغلی که قرار است سالها در آن فعالیت کنید. رغبت و علاقه شما باید مهمترین پارامتر تصمیم گیری شما در مورد رشته تحصیلی و شغل آینده شما باشد. آزمون رغبت سنجی شغلی هالند، یکی از معتبرترین آزمونها برای کشف علائق و تمایلات شغلی هر فرد است. خروجی این آزمون به شما لیستی از مشاغل و رشته های تحصیلی را پیشنهاد خواهد کرد که بیشترین تناسب را با علائق و تمایلات شما دارد.

نکات ضروری در مورد انتخاب رشته تحصیلی

۱ – تناسب با استعداد

اگر در انجام کار یا فرا گرفتن دانشی نسبت به دیگران بهتر و سریع تر هستید. در آن زمینه استعداد دارید. برخی ممکن است در زمینه محاسبات و مسائل ذهنی استعداد بیشتری داشته باشند، برخی دیگر در زمینه‌های هنری. افرادی خلاقیت ویژه ای در آزمایش‌ها دارند . عده‌ای هم در نوشتن قابلیت بالایی از خود نشان می‌دهند.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در انتخاب رشته صورت می‌گیرد. رفتن به سمت رشته‌هایی است که به‌هیچ عنوان استعداد آن را ندارید! به‌عنوان مثال زمینه لازم ذهنی را برای انجام محاسبات پیچیده ندارید. اما از آنجا که همه افراد فامیل شما در رشته‌های مهندسی درس می‌خوانند. شما هم به ناچار وارد رشته ریاضی و کنکور ریاضی و رشته‌های مهندسی می‌شوید! حتی اگر در کنکور رتبه خوبی کسب کنید و وارد رشته شوید. در آینده، از شغل خود رضایت نخواهید داشت.

۲ – داشتن علاقه

پس از استعداد، علاقه دومین شرط اصلی انتخاب یک رشته تحصیلی محسوب می‌شود. ممکن است شما استعداد خواندن مطالب مربوط به زیست شناسی، شیمی، فیزیولوژی بدن و … را داشته باشید. اما از حضور در فضای بیمارستان یا دیدن خون به شدت متنفر باشید!

ممکن است شما توانایی خواندن و حفظ مطالب را یا به زبان دیگر، استعداد این کار را داشته باشید . بتوانید دروس علوم انسانی را به خوبی بخوانید . در کنکور رتبه عالی کسب کنید. اما از حضور در دادگاه‌ها و جانبداری از فردی در مقابل دیگری، احساس خوبی نداشته باشید.

به‌یاد داشته باشید، علاقه پس از استعداد مطرح است. ممکن است شما علاقه به رشته ای داشته باشید. اما به هیچ عنوان استعداد آن را نداشته باشید! پس باید به سمت رشته ای بروید که در کنار علاقه، استعدادش هم در وجود شما باشد.

۳ – وجود بازار کار

در بعضی موارد، هم استعداد حضور در رشته ای را دارید و هم علاقه کافی به مطالعه و در نهایت کار کردن در آن رشته. اما مساله، فقدان بازار کار است! در حال حاضر، بازار کار برای بعضی رشته‌های دانشگاهی وجود ندارد و در مورد بعضی دیگر از رشته‌ها، بازار کار اشباع شده است و ورود به آن، به سختی امکانپذیر است. حتی گاهی ممکن است رشته مذکور در حال حاضر بازار خوبی داشته باشد، اما در آینده نه چندان دور (مثلاً ۵ یا ۱۰ سال دیگر) بازار آن رو به افول باشد. به‌همین دلیل، ارزیابی اینکه وضعیت «آینده» بازار کار رشته مورد نظر به چه صورت است، نقش تعیین کننده ای در انتخاب درست شما خواهد داشت.

۴ – تناسب جغرافیایی

تا اوایل دهه هشتاد که حجم پذیرش دانشجو کمتر بود. دانشگاه‌ها معمولاً برای تمام داوطلبان غیر بومی ظرفیت خوابگاهی داشتند. اما رفته رفته و با افزایش ظرفیت پذیرش، دانشگاه‌ها در این زمینه با مشکل مواجه شدند . از سوی دیگر، خوابگاه‌های دانشگاهی نیز ظرفیت کمتری پیدا کردند . به بخش خصوصی (خوابگاه‌های خودگردان) واگذار شدند.

به‌همین دلیل، سیاست وزارت علوم مبنی بر «بومی گزینی» پر رنگ تر شد. امروزه برای داوطلبانی که بومی منطقه ای نیستند، شانس قبولی به نسبت داوطلبان همان منطقه قدری کمتر است.

همچنین در نظر داشته باشید که هزینه زندگی در شهر دیگر شامل:

  • هزینه اسکان (خوابگاه دانشجویی یا پانسیون)
  • هزینه خوراک (صبحانه و شام در تمام روزها و ناهار در روزهای پنجشنبه و جمعه)
  • هزینه رفت و آمد به شهر محل سکونت.

ممکن است دانشجویان غیر بومی را دچار فشارهای اقتصادی نماید. پس با توجه به تمام این مسائل، با دقت بیشتری کد رشته‌های شهرستان‌های دیگر را انتخاب کنید.

۵ – اعتبار دانشگاه

یکی از مهمترین آیتم‌ها در انتخاب رشته، اعتبار دانشگاه مذکور است. اعتبار یک دانشگاه را می‌توانید بر اساس سامانه‌های اعتبارسنجی جهانی، اعتبار دانشگاه در رتبه بندی‌های وزارت علوم و بر اساس گفته سایر دانشگاهیان بسنجید. اصولاً هر قدر اعتبار یک دانشگاه بیشتر باشد. داوطلبان با رتبه‌های بالاتر ابتدا به سراغ آن دانشگاه خواهند رفت. بر اساس رتبه بندی که نتایج مختصر آن را در زیر مشاهده می‌کنید. به ترتیب این دانشگاه‌ها قرار گرفته‌اند:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه تربیت مدرس

۶ – هزینه دوره تحصیلی

هزینه دوره تحصیلی صرف نظر از هزینه‌های زندگی، هزینه ای است. که دانشگاه بابت تحصیل شما دریافت می‌کند.

دوره‌های روزانه فاقد شهریه در سنوات مجاز هستند.

در دوره‌های نوبت دوم (شبانه) بخشی از هزینه تمام شده تحصیل خود را به دانشگاه پرداخت می‌کنید. اما از تسهیلات وام شهریه و سایر خدمات دانشگاه مانند دانشجویان روزانه بهره‌مند خواهید شد . در مدرک شما نیز عنوان «نوبت دوم» درج نخواهد شد.

دوره‌های مجازی نسبت به شبانه قدری هزینه بالاتری دارند . در مدرک آن‌ها قید «مجازی» درج خواهد شد.

پردیس‌های دانشگاهی نسبت به دوره مجازی قدری شهریه بالاتری دارند.

دانشگاه پیام نور از دوره شبانه هزینه کمتری دارد.

دانشگاه‌های غیرانتفاعی معمولاً همتراز پردیس‌های دانشگاهی هزینه دریافت می‌کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی هم بیشترین هزینه شهریه را دارد.

۷ – تناسب کد رشته و رتبه!

بله! به‌عنوان آخرین نکته به این مساله هم دقت کنید. البته به طور متداول هنگامی که می‌خواهید انتخاب رشته کنید. این نکته را اولین آیتم در نظر می‌گیرند.اما اگر بخواهید اصولی عمل کنید. باید به‌عنوان آخرین مولفه به آن بپردازید.

در صورتی که همراهان عزیز تمایل به انجام انتخاب رشته دقیق و اصولی را دارند. می توانند از مشاورین مجرب مرکز مشاوره بینا کمک بگیرند .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *