تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

افزایش آمار خودکشی

افزایش آمار خودکشی

هرساله شاهد افزایش آمار خودکشی در جهان هستیم، سالیانه چندصدهزار نفر به علت خودکشی میمیرن و تعداد زیادی هم صرفا اقدام به خودکشی میکنن . جدیدا هم در کشور خودمون شاهد خودکشی افراد معروف هستیم و بعد متاسفانه واکنش‌هایی شبیه قربون صدقه رفتن این افراد ، مذمت اوضاع موجود و حق دادن به این افراد برای کشتن خود .

من۲۱ سالمه . در یک خانواده آروم ، مذهبی و از لحاظ اقتصادی متوسط بزرگ شدم . توی دانشگاه برای درس آمار گروه تشکیل دادیم .از اینجا بود که رابطه من و محمد هم شروع شد . اوایل هیچ حسی بهش نداشتم و فقط در حد رفع اشکال و سوال درسی بود اما محمد که ۴ سال از من بزرگگتر بود خیلی خوب بلد بود با زبون و حرفاش منو عاشق خودش کنه.چند جلسه با هم بیرون رفتیم اونم بیشتر موضوع درسی بود.اما دو بار آخر از علاقه اش به من گفت واینکه عاشق من و نجابتم شده .منم به مرور زمان واقعا شیفته اش شدم . پیشنهاد نامزدی داد و منم قبول کردم و اطرافیانمون در جریان قرار گرفتند که البته با مخالفت پدرم مواجه شدم.

افزایش آمار خودکشی

اما من مصمم بودم. کاملا بهش اعتماد داشتم .یک روز گفت که برم خونشون مامانش میخاد با من صحبت کنه اولش جا خوردم اما چون دفعه دوم بود که مامانش رو میدیدم قبول کردم و رفتم  اما از خانواده اش خبری نبود و خودش تنها بود . اتفاقی که نباید می افتاد، افتاد. بعد از اون روز رفتارش کاملا تغییر کرد .۳ ماه هست که کاملا ازش خبری ندارم . اگه خانوادم بفهمند چی میشه اینکه نامزدی به هم خورده رو میشه به علت عدم تفاهم دونست اما اتفاقای دیگه رو چیکار کنم. اگه پدرم بفهمه چی میشه؟ روز به روز افسرده تر ، بی حوصله تر میشم. حتی چند بار به خودکشی فکر کردم.

به کجا داریم میریم؟ طرف خودش و کشته و بعد بگیم « آخی طفلک خیلی بهش سخت گذشت و خودش و کشت؟ حواسمون باشه نباید قبح چیزی مثل اقدام به خودکشی ریخته بشه، اینهمه انسان وجود دارند که در سختی و انواع مشکلات زندگی میکنند ولی مگر خودشون رو میکشن؟

علت گرایش به خودکشی

کسی که اقدام به خودکشی میکند قطعا کلی مشکلات داشته ، قطعا بیماری‌های روانشناختی از جمله افسردگی شدید، اضطراب های شدید ، PTSD ، دوقطبی و….. رو دچارش بوده و فقط علت محیطی مطرح نیست . قضیه رو ساده نگاه نکنیم و قربون‌ صدقه چنین فردی نریم .

یکی از علل گرایش نوجوانان به سمت رفتارهای خودکشی و خودزنی به علت تاثیرپذیرفتن از افراد معروف هست و یک رفتار از طرف یک فرد معروف بشدت میتونه تاثیرگذار باشه .

راه های افزایش سلامت روان

در جوامع امروزی سلامت و بهداشت روانی مردم جامعه بسیار مهم هست تا کمتر شاهد این اتفاقات تلخ باشیم ….پیشگیری در سطوح اولیه و ثانویه و ثالث بسیار مهم است . هدفمندشدن افراد ، کاهش بیماری‌های روانشناختی ، آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های مقابله‌ای درست و مراجعه به یک روانشناس ، درمان اختلالات و … اینها اقداماتی بسیار مهم برای افزایش سلامت روان افراد جامعه هستند .

سخن آخر

در آخر باید بیان کنم که در جامعه ما افراد بیمار بسیار است که شرایط رو برای زندگی کردن دیگران سخت میکنند. باید مهارتهای زندگی و حل مشکل رو بیاموزیم. اینکه میگوییم قربون صدقه نریم و یا نگیم طرف بهش سخت گذشت و … فقط به این دلیل است که  از عادی شدن و افزایش آمار خودکشی بکاهیم. قبل از اینکه برای عزیزانمان اتفاق ناخوشایندی پیش بیاد سعی کنیم با آنها همدردی کنیم و حتما از یک روانشناس کمک بگیریم تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی در جامعه نباشیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *