تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

استفاده از یک راهکار برای مشکلات

استفاده از یک راهکار برای مشکلات

اگر تنها ابزاری که دارید چکش باشد، گرایش دارید هر مشکلی را به صورت میخ ببینید.” (آبراهام مزلو). آیا استفاده از یک راهکار برای مشکلات صحیح است؟ نکته ای که در این جمله بر آن تاکید شده این است که بسیاری از افراد وقتی تنها در یک حوزه محدود اطلاعات دارند و یا بهتر بگویم تنها با یک ابزار آشنایی دارند آنگاه میخواهند از همین تک ابزار خود برای حل همه امور و مسائل زندگی استفاده کنند.

استفاده از یک راهکار برای مشکلات

بعبارت دیگر وقتی افراد موضوعی را یاد گرفته اند میخواهند به تمام مسائل دنیا به کمک همان تک راهکار پاسخ بدهند و از همان تک ابزار برای رسیدن به هدف بهره ببرند که طبیعتا موفق نخواهند شد زیرا مسائل مختلف راه حلهای متفاوت میخواهند.

طرحواره ها عموما مانند چکش عمل میکنند، وقتی فرد در تله یک طرحواره _ قالب فکری _ گیر افتاده است میخواهد همه جهان را در همان قالب فکری خود بگنجاند. و همواره از پاسخ مقابله ای  ثابتی _تسلیم ، اجنناب ، جبران افراطی _ برای کاهش و غلبه بر اضطراب ناشی از فعال شدن طرحواره استفاده میکند . فرد به مسائل متفاوت پاسخهای تکراری و تکراری و ناکارآمد و یکسان میدهد .

نحوه ی عمل طرحواره درمانی

طرحواره ها ( قالبهای فکری ) مانند فیلتر عمل میکنند و ذهن فرد را خشک و انعطاف ناپذیر میسازند. بطوری که هر گونه توضیح منطقی و آوردن ادله و شواهد برای اثبات ناکارامدی آن قالب فکری بی فایده است. او نمی‌پذیرد و ذهنیت خود را تغییر نمیدهد. زیرا این فیلتر ( طرحواره ) اطلاعاتی را که با او سازگار نباشند را حذف میکند. آن اطلاعات را نا ارزنده میکند و حتی نادیده میگیرد .

در طرحواره درمانی هدف این است که به افراد بیاموزیم تا برای حل مسائل مختلف از ابزارهای گوناگونی استفاده کنند. و جعبه ابزار ذهن خود را پر تر کنند. هر چه در جعبه ابزار ذهن فرد ابزار بیشتری وجود داشته باشد. او دارای ذهن منعطف تر و سیال تری خواهد بود و به رنجهای زندگی پاسخ بهتری میدهد .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *