تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

احترام به خود یعنی چه؟

احترام به خود یعنی چه؟

احترام به خود یعنی چه؟ احترام به خویشتن شامل پرورش جنبه های گوناگون مثبت «خود »، مثل احترام به خود، اعتماد به خود و آرام کردن یا تسکین خود می شود. این هدف بر روی توانایی بیمار جهت دوست داشتن خود، اعتماد به حس خود و اعتماد به هیجان ها و رفتارها متمرکز می شود.

احترام به خود یعنی چه؟

احترام به خود، عزت نفس و توجه به خویشتنِ خویش، تحت تاثیر عواملی چون اعتباربخشی ، هویت و حس کنترل قرار می گیرد. اگر چه موفقیت در تحقق اهداف قبلی حداقل به سطح متوسطی از خود-اعتباردهی و کنترل خویشتن منجر می شود، با این حال بسیاری از بیماران، زمانی که در می یابند هیچ لزومی ندارد هویت خودشان را بر حسب حالات هیجانی، رفتارها یا برچسب های تشخیصی تعریف کنند، درباره ی مسائل مربوط به هویت، همچنان گیج و آشفته باقی می مانند.

اثرات اعتماد به نفس در شخصیت مرزی

«اعتماد به خویشتن » بگونه ای کاملاً معنی دار در تعامل با «احترام به خویشتن » قرار می گیرد. مهارت آموزی و اعتبار بخشی توسط درمانگر، حس «اعتماد به خود » بیمار را به واسطه ی کسب این احساس که وی دقیقا محیط اطرافش را درک می کند، افزایش می دهد. علاوه بر این، نایل آمدن به اهداف فردی، حل و فصل احساس های بی کفایتی، و دستیابی به احساس های رهایی و شادکامی، از دیگر آماج درمانی DBT هستند.

کاهش فشار روانی پس از سانحه

تحقیقات زیادی شیوع فشار روانی پس از سانحه و تظاهرات آن را در جمعیت مرزی مورد کاوش قرار داده اند. در بسیاری از این مطالعات، بر روی سوء استفاده های جنسی، چه در کودکی و چه در بزرگسالی، بعنوان یک واقعه ی تروماتیک اولیه تمرکز می شود.

به یک دلیل کاملاً ساده، فشار روانی پس از سانحه، پنجمین هدف درمان انتخاب شده است: اگر قرار است که درمان علامتی فشار روانی پس از سانحه با موفقیت همراه باشد، بیمار اول از همه باید زنده بماند، امنیت داشته باشد و توانایی ادامه درمان در او تقویت شود. از طریق تمرکز بر رفتارهای مخل زندگی و مخل درمان، بیمار مهارت هایی را کسب می کند که وی را جهت مقابله ی موثر با فرایند حل و فصل گذشته ی تروماتیک، کمک می کند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *