تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اثرات مطالعه مادر در تربیت فرزند

اثرات مطالعه مادر در تربیت فرزند

اثرات مطالعه مادر در تربیت فرزند چگونه است؟ یک همسر و یک مادر، برای این که بتواند خوب از عهده شوهرداری و تربیت فرزند بر آید، باید اهل مطالعه باشد. متأسفانه، برخی از مادران فکر می‌کنند که تربیت بچه، جز آنچه از پدران و مادران خود آموخته‌اند، اصولی ندارد. در حالی که ناهنجاری‌های تربیتی در فرزندان، حاصل همین نگاه به تربیت است.

اثرات مطالعه مادر در تربیت فرزند

یک زن باید در راه فرزانگی و علم تلاش کند. در راه خود سازی معنوی و اخلاقی تلاش‌ کند. نسبت به زخارف دنیا و تجملات کم‌ارزش، بی‌اعتنا باشد. عفّت و عصمت و طهارتش در حدی باشد که چشم و نظر هرزه بیگانه را به خودی خود دفع کند. در محیط خانه، دلارام شوهر و فرزندانش باشد. مایه آرامش زندگی و آسایش محیط خانواده باشد. در دامن پرمهر و پرعطوفت و با سخنان پرنکته و مهرآمیزش، فرزندان سالمی را از لحاظ روانی تربیت کند. انسانهای بی عقده، انسانهای خوش روحیه، انسانهای سالم از لحاظ روحی و اعصاب، در دامان او پرورش پیدا کنند و مردان و زنان و شخصیتهای جامعه را به ‌وجود آورد.

جایگاه مادر در جامعه

مادر از هر سازنده‌ای، سازنده‌تر و باارزشتر است. بزرگترین دانشمندان، ممکن است مثلاً یک ابزار بسیار پیچیده الکترونیکی را به وجود آورند، موشکهای قارّه ‌پیما بسازند، وسایل تسخیر فضا را اختراع کنند. اما هیچ یک از اینها اهمیت آن را ندارد که کسی یک انسان والا به‌ وجود آورد. و او، مادر است. زن اگر به تربیت فرزند اهمیت داد، برای آنها آذوقه‌های فرهنگی – قصص، احکام، حکایت‌های قرآنی، ماجراهای آموزنده – فراهم کرد. نسلها در آن جامعه بالنده خواهند شد. این هنر زن، منافاتی با درس خواندن و امثال اینها ندارد.

تربیت و مطالعه مادر

اگر مادری عظمت و اهمیت تربیت فرزند را بداند و به نقش برجست مادر در تربیت هم ایمان داشته باشد. آرام و قرار خود را از دست می‌دهد و برای به دست آوردن راه‌ های صحیح تربیت، لحظه‌ای درنگ نخواهدکرد. همسرداری هم قاعده‌های مخصوص به خود را دارد که نیازمند به مطالعه و مشاوره است. البته این، بدان معنا نیست که مردها نیازی به این مطالعات ندارند. حتما مردان هم باید در زمینه تربیت فرزند و همسرداری به انداز زن‌ها و حتی بیشتر، مطالعه داشته باشند. یکی از مشکلات امروز خانواده‌ ها، اجرای سیاست‌های دوگانه تربیت فرزند به وسیله پدر و مادر است که به ناهنجاری‌ های تربیتی منتهی می‌شود.

متاسفانه، امروزه بسیاری از خانواده‌ها برای اموری که ضرورت چندانی ندارد، هم هزینه مالی و هم هزینه وقتی بسیاری صرف می‌کنند. اما وقتی به آنها گفته می شود: تربیت، یک تخصص بوده، نیازمند به مطالعه و مشاوره است.  میگویند وقت یا هزینه نداریم .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *