تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

آیا پدر و مادر با فرزندش قهر میکند

آیا پدر و مادر با فرزندش قهر میکند

آیا پدر و مادر با فرزندش قهر میکند ؟ البته که نه. چرا ؟ چون آنها فرزندان ما هستند. چون آنها دوست یا هم سن و سال ما نیستند.  ولی بچه ها با پدر و مادرشان قهر می‌کنند. حتی گاهی جملاتی نظیر  – تو مامان بدی هستی  دیگه دوستت ندارم هم به کار می‌برند.

آیا پدر و مادر با فرزندش قهر میکند

وقتی کودک با ما قهر میکند چه عکس العملی نشان دهیم ؟ هرگز از جملاتی مانند ؛من هم با تو قهر هستم. حالا که قهر هستی دیگه پیشم نیا و نگو با هم بازی کنیم استفاده نکنید. به جای آن می توانید یکی از جملات زیر را به کار ببرید ؛

الان عصبانی هستی این حرف رو میزنی ( آموزش احساس ).  حتی اگر هم با من قهر کنی من با تو قهر نمی کنم. بعدا می توانیم در این مورد با هم صحبت کنیم. ( آموزش گفتگو و مذاکره در حل مشکلات).

زندگی آموختنی‌ است

گاهی فقط بايد ديدگاهمان را عوض كنيم. نگوييم: فرزندم لجباز است. بگوييم: به دنبال استقلال است. او دارد “من” وجودی خويش را می شناسد و هويت خود را پيدا می كند.  من خوشحالم كه می تواند “نه” بگويد و توانايی مخالفت و ابراز عقيده اش را دارد.

بسياری از مشكلات و مسائل بين والدين و فرزندان ناشی از سوء تفاهم است. كودك به دنبال امنيت در آغوش مادر می گردد و مادر گمان می كند كودك بغلی شده است. كودك از وحشت ديدن يك برنامه تلويزيونی شب ها به اتاق والدين پناه می برد و ظن پدر اين است كه او وابسته شده است. در اين مورد خاص هم به كودكی كه در جست و جوی خودشناسی ست برچسب لجباز می خورد.

زمانی كه اندكی زاويه ديدمان را تغيير دهيم و فرزندمان را طوری ببينيم كه در حال شناخت هويت خود و تلاش برای مستقل شدن است. به جای عصبانی شدن مراقبش خواهيم بود و كمكش خواهيم كرد.

هرگز اجازه ندهید کودکتان شما را بزند

گاهی والدین برای اینکه خشم فرزندشان کم شود اجازه می دهند کودک آنها را بزند. استدلالشان هم این است که دستان او کوچک و خشمش زیاد است ما که دردمان نمی آید بگذار او آرام شود.

یا به جای مشت زدن به سر یا شکم, روی دستم بزن. غافل از اینکه کودک بعد از زدن والدین, احساس گناه می کند و یا احساس نگرانی از مقابله به مثل والدین پیدا می کند. حتی اگر چنین نباشد پس از آن یاد می گیرد تنها راه فرونشاندن خشم کتک زدن است.

اگر مادر کودکش را بزند ضرر آن کمتر از وقتی است که کودک دست روی مادر یا پدر بلند کند. والدین در این مواقع باید بگویند: نزن  هرگز به تو اجازه نمی دهم این کار را بکنی. اگر ناراحتی با حرف زدن به من بگو.  اگر کودک کوچکتر از آن است که متوجه شود کافی است بگویید: نزن، زدن کار خوبی نیست و دستهایش را بگیرید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *