تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چطور فرزند شاد تربیت کنیم؟

چطور فرزند شاد تربیت کنیم؟

چطور فرزند شاد تربیت کنیم؟ اصلا فكر نكنید بچه‌ها ذهن‌شان كاملا خالی است و دغدغه‌ای ندارند. كودكان ممكن است دغدغه سرماخوردگی عروسک شان، ترس از تركیدن بادكنكک، خراب شدن كفش جدید تا نگرانی از مرگ مادر بزرگ را با خود یدک بكشند اما چیزی نگویند.

چطور فرزند شاد تربیت کنیم؟

بنابراین در طول روز حتما سعی كنید با آنها وارد صحبت شوید. به حرف‌ های‌ شان گوش بدهید و آنها را از دغدغه‌ های بزرگ و كوچک شان رها كنید. وقتی فرزندتان ناراحت، عصبانی یا غمگین است. اگر نزد شما آمد و گفت: من دیگه خونه خاله زهره نمی‌رم. من دیگه بابا را دوست ندارم. معلم ما همهٔ بچه ها را دوست داره، به جز من. من دیگه با سعید دوست نیستم. و…  در چنین مواقعی شروع به صحبت نکنید. سعی نکنید او را متقاعد کنید که او اشتباه می‌کنه و زود نباید تصمیم گیری کنه. به فرزندتان نگویید: نه تو اشتباه می‌کنی بابا یا خاله زهره یا معلمت خیلی تو را دوست دارند و خیر و صلاح تو را می‌خواهند. نه در چنین مواردی هیچ‌ یک از صحبت ‌های شما راه‌ حل مناسبی نیست. پس چه کار کنیم؟

هنگام ناراحتی کودک چیکار کنم؟

در چنین مواردی شما نباید صحبت کنید. شما باید شنونده خوب و فعالی برای حرف‌ های طرف مقابلتان (کودک) باشید. شنونده فعال یعنی فقط شنونده باشید و تام و تمام حواستان به حرف‌ های او باشد. سراغ کاری نروید، و اگر مثلاً در حال ظرف شستن هستید. شیر آب را ببندید. هم قد کودک شوید. دستهایش را بگیرید. در چشمانش نگاه کنید و اجازه دهید راحت و کامل حرفش را بزند.

  • نگویید الان دارم ظرف می‌شویم بعدا حرفت را بزن. او الان می‌خواهد صحبت کند.
  • حرفش را قطع نکنید. ( بسه، حرفش را نزن)
  • قضاوت نکنید.( خوب شاید حقت بوده. تو چی کار کرده بودی؟)
  • انکار نکنید. ( اینطوری نبوده)
  • مسخره‌اش نکنید.( آخه اینم شد حرف)
  • با زبان بدن یا حالت چهره‌تان احساس همدلی به او بدهید. (نه اینکه اخم کنید. یا لبتان را گاز بگیرید ، یا پشت دستتان بزنید).
  • کودک معنی همه این حرکات و رفتار را می‌داند و ممکن است از ادامه صحبتش با شما صرف نظر کند یا دروغ بگوید.

در صورتی که شما نیز با مشکلات و مسائل بالا مواجه شده اید. درباره اینکه چطور فرزند شاد تربیت کنیم؟ مشکل دارید از یک متخصص کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره بینا با بهترین روانشناسان کودک آماده ارائه خدمات به عزیزان است.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *