تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

ازدواج نامناسب

چرا ازدواج نامناسب انجام می دهیم ؟

ازدواج نا مناسب ، یکی از چیزهایی است که ما می ترسیم در زندگی مان پیش بیاید . برای اجتناب از آن تلاش زیادی می کنیم . با این حال ، دست آخر افرادی این کار را می کنند : با کسی ازدواج می کنند که مناسب آنان نیست . (ازدواج نامناسب )

دلایل ازدواج نامناسب

یکی از دلایل ازدواج نامناسب این است که ما خودمان مشکلات پیچیده ای داریم . هر وقت می خواهیم به دیگران نزدیک تر شویم نمایان می شود . در واقع ما فقط از دید کسانی که ما را خیلی خوب می شناسند ، طبیعی و نرمال به نظر می رسیم . اگر در جامعه ای زندگی می کردیم که میزان آگاهی و خود شناسی افراد بالاتر بود . سوال مرسومی که در هر رابطه ای پرسیده می شد این می بود (دیوانه بازیهات چه جوری است ) .

مثلا شاید وقتی کسی با ما مخالفت می کند از درون خیلی خشمگین می شویم ، یا فقط مواقعی که کار می کنیم احساس آرامش داریم . شاید قلق خاصی برای نزدیکی عاطفی بعد از رابطه جنسی داریم ، یا واکنش مان در برابر تحقیر شدن سکوت محض است .

هیچ کس کامل نیست .

اما مشکل اینجاست که ما به ندرت قبل از ازدواج پیچیدگی های رفتاری خودمان را وارسی می کنیم . هر وقت که رابطه های عادی دوستانه به مرحله تهدید آمیز برملا کردن نقاط ضعف مان می رسد ، طرف مقابل را مقصر می انگاریم  .  از رابطه کناره گیری می کنیم .  از طرفی دوستانمان هم آنقدر به ما اهمیت نمی دهند که زحمت روشنگری ذهن ما را بکشند . در نتیجه یکی از امتیازات زندگی  مجردی  این است که فکر می کنیم زندگی مشترک با ما واقعاً خیلی آسان است .

همسر آینده ما نیز خود آگاه تر از خود ما نیست . طبیعتاً تلاش  می کنیم او را بهتر بشناسیم . با خانواده اش رفت و آمد می کنیم .آلبوم عکس های قدیمی اش را نگاه می کنیم . با دوستان دوره دبیرستان و دانشگاهش ملاقات می کنیم . تمام این کارها باعث می شود که فکر کنیم که بررسی های لازم را انجام داده ایم . در صورتی که انجام نداده ایم . ازدواج در نهایت به یک قمار دو نفره می انجامد .  قماری سخاوتمندانه و سرشار از عشق و امید. بین دو نفری که هنوز خودشان را درست نمی شناسند چه رسدبه اینکه طرف مقابلشان را بشناسند . دو نفری که به واسطه این قمار، خودشان را به آینده نامعلومی که محتاطانه از بررسی اش اجتناب کرده اند، گره زده اند.

ازدواج نامناسب در گذر زمان 

در طول تاریخ مکتوب بشر ، مردم به انواع و اقسام دلایل عاقلانه ازدواج کرده اند : به خاطر اینکه قطعه زمین دختر کنار قطعه زمین پسر بود.  خانواده پسر کاسبی پر رونقی داشت .  پدر دختر رییس کلانتری شهر بود . برای حفظ تاج و تخت ، یا چون خانوادههای هر دو طرف به فرقه مذهبی خاصی گرویده بودند . حاصل چنین ازدواج های عاقلانه ای انزوا ، خیانت ، خشونت ، سنگدلی و فریادهایی بود که از پشت درهای بسته شنیده می شد . بعدها آشکار شد که ازدواج عاقلانه به هیچ وجه منطقی نبوده است . بلکه اغلب مصلحتی کوته فکرانه ، فرصت طلبانه بوده است . به همین خاطر آنچه جایگزین آن شده _ ازدواج عاشقانه _ اعتبار زیادی برای خودش کسب کرده است .

ازدواج عاشقانه 

مبنای ازدواج عاشقانه کشش غریزی و علاقه قلبی دو نفر به یکدیگر است . در واقع هر چه ازدواج دونفر بی ملاحظه تر باشد ( مثلا تازه همین سه ماه پیش با هم آشنا شده اند یکی شان هیچ شغل و در آمدی ندارد ، یا هر دو تازه ۱۹ سال شان تمام شده است ) بهتر به نظر می آید . بی ملا حظگی به مثابه عاملی برای جبران تمام خطاهای عقلانیت در نظر گرفته می شود ، همان کاتالیزور شور بختی ها که دو طرف معامله طالب آنند . استفاده از اعتبار غریزه ، واکنش هراس زده ای است در برابر قرن های متمادی استفاده از دلایل غیر معقول .

هر چند ما فکر می کنیم در ازدواج به دنبال خوشبختی هستیم  . اما قضیه به همین سادگی نیست . آنچه در حقیقت جست و  جویش می کنیم  . (( بوی خوش آشنایی است )) . که می تواند تمام نقشه هایی را که برای شادمانی و خوشبختی کشیده بودیم به هم بریزد . ما تلاش می کنیم همان احساسات و عواطفی را که در کودکی به خوبی با آنها آشنا بودیم .  در روابط بزرگسالی مان باز آفرینی کنیم . عشقی که اکثر ما در کودکی و نوجوانی چشیده بودیم ، اغلب تحت تاثیر مسایل دیگری خدشه دار شده بود : تجربه های منفی نظیر تمایل به کمک به بزرگسالی که خارج از کنترل بود : یا احساس محرومیت از محبت یکی از والدین؛ یا ترس از عصبانیتش ؛ یا نداشتن احساس امنیت کافی برای صحبت کردن از آرزوها و احساسات مان .

بسیار منطقی است که در بزرگسالی بعضی از کاندیداهای ازدواج را پس می زنیم : نه به خاطر اینکه برای ما نامناسب اند . بلکه برای اینکه زیادی مناسب اند . زیادی متعادل ، بالغ ، فهمیده و قابل اعتماد اند . در حالی که این همه درست بودن با احساسات قلبی ما بیگانه است . ما با افراد نا مناسب ازدواج می کنیم  . چرا که ربطی بین دوست داشته شدن و احساس خوشبختی کردن نمی بینیم .

<< آلن دو باتن >>
در صورت نیاز به مشاوره در خصوص ازدواج مناسب و راهکارهای جلو گیری از ازدواج نامناسب ، کافیست با مرکز مشاوره روان کلینیک تماس حاصل فرمایید

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *