تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نقش خنده در سلامتی چیست؟

نقش خنده در سلامتی چیست؟

نقش خنده در سلامتی چیست؟ خنده توام با سایر رفتارهایی که سبب خشنودی و آرامش ما می شوند، مانند قاه قاه ، یوگا ، دعا و نیایش ، اندیشه و ورزش ، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در برابر اقسام عفونت ها و بیماری ها محافظت می کند. خشم ، تنش و نگرانی ، بر تعداد هورمون های تنش زای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن می افزاید.

نقش خنده در سلامتی چیست؟

لبخند یا خنده ، ترشح هورمون های تنش زا را متوقف می سازد. شوخی و طنز نیز تلاش سلول هایی را که پادزهرهای ضدعفونت را به وجود می آورند ، زیاد می کند. این قبیل پادتن ها در حقیقت مواد شیمیایی اند که به انهدام ویروس های مهاجم به یاخته ها و پاره یی سرطان ها یاری می رسانند.

فشار روانی کمتر

خنده به شخص کمک می کند تا مشکلات را اعم از ساده و پیچیده، مهار کرده و با آنها آسان تر رویارویی کند. یکی از اساتید کانادا روی دو گروه از دانشجویان مطالعه کرد و متوجه شد آنهایی که در چهره شان نگرانی موج می زند، اولین آزمون خود را رخدادی پرتشویش می انگاشتند لیکن دانشجویان شوخ طبع در جلسه امتحان فشار روانی اندکی داشتند.

دل شادی بیشتر

داروین و شمار زیادی از پژوهشگران معتقدند که خنده قادر است شادی بخش باشد یا حسی مثبت در انسان پدید آورد. برعکس اخم کردن و ترشرویی وی را اندوهگین می سازد. پژوهشگران می گویند؛ موقعی که می خندیم ، ۴۲ ماهیچه صورت را به تحرک وامی داریم و وقتی که ماهیچه های مذکور منقبض می شوند از جریان خون به مغز و ناحیه سینوسی کاسته می شود.

خندیدن، ضامن سلامتی و طول عمر

باور کنید زندگی ، بی عیب و نقص نیست ، اما میتواند بسیار خنده دار و جالب باشد. خنده ، به دلیل ایجاد فعالیت فیزیکی، کل بدن را تحت تأثیر قرار داده و عاملی برای سوخت کالری و کاهش وزن اضافی نیز میباشد. پژوهشها نشان میدهند که خندیدن، راهی برای جلوگیری از ابتلاء به بسیاری از بیماریها است. خنده، فشارهای زندگی روزمره را کاهش میدهد و باعث بالا رفتن کیفیت عملکرد در محیط کار میشود.

خنده، بهترین دارو برای استرس بوده ، باعث کاهش هورمونهای استرس در بدن شده و عکس العمل بدن را به هنگام وقوع فشارهای عصبی تغییر میدهد. خندیدن، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و موجب دریافت سطح بالاتری از اکسیژن میشود. خنده، به دلیل ایجاد فعالیت فیزیکی، کل بدن را تحت تأثیر قرار داده و عاملی
برای سوخت کالری و کاهش وزن اضافی نیز میباشد.

براساس پژوهش های انجام شده ، خندیدن در طول روز موجب پیری دیررس میشود. بنابراین ، دیدن فیلمها یا خواندن کتابهای کمدی و یا هر وسیله ای که سبب خندیدن شما در طول روز میشود ، امری بسیار مفید بر حفظ سلامتی میباشد. هم اکنون بیمارستانی ایجاد شده که بیمارهائی با دوره درمان طولانی و سخت، در آنجا بستری هستند و بدون مصرف هیچگونه دارو، فقط در محیط شاد قرار میگیرند تا با افزایش خنده، بر بیماری خود غلبه کنند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *