تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نقش ایگو در بروز اختلالات شخصیت

نقش ایگو در بروز اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت سخت ترین و بغرنج ترین حالت روحی است که ممکن است برای یک فرد به وجود آید. این اختلالات معمولا زمینه های وراثتی دارد و همچنین ریشه در تجربیات کودکی فرد نیز دارد. این اختلالات به طور عمده به دو گروه ایگو باور پذیر و ناباور پذیر تقسیم بندی می شوند.

۵-DSM تعریفی درباره ی اختلالات شخصیت ارائه می دهد که آن ها را مجموعه ای با دوام از رفتار ها و تجربیات درونی فرد تلقی می کند که با آنچه از فرهنگ و تمدن جامعه فرد انتظار می رود کاملا متفاوت است. این اختلالات کاملا فراگیر و منعطف است و احتمالا از اوایل دوران بلوغ جنسی در فرد نمایان می شود. البته در برخی از موارد نیز در ابتدای دوران بزرگسالی احتمال ابتلا به اختلالات شخصیت نیز دیده شده است اما اگر کسی تا پایان ۴۰ سالگی دچار این عارضه نشود یعنی زمینه های ایجاد اختلالات روانی در وی وجود نداشته است.

ایگو چیست؟

ایگو مجموعه ای از چند ساختار منظم است که شخصیت انسان را شکل می دهد. ایگو در لغت به معنای خود است و بازتاب تمامی اتفاقات و حالات روحی و روانی انسان است؛ معنای ایگو برای هر فرد ممکن است فرق داشته باشد، چرا که اگو وابستگی مستقیم به شخصیت هر فرد دارد و بهتر است بگوئیم ایگوی هر فرد متناسب با شخصیت وی منحصر به فرد است.

روان شناسان معتقدند که شخصیت انسان ها از سه بخش تشکیل شده است و تا پایان عمر با انسان همراه خواهد بود. نهاد، ایگو و سوپر ایگو سه بخش اصلی و اساسی در شخصیت و ذهن انسان است. نهاد به معنای چیستی انسان است و همان سر منشا وجودی انسان است.

اما سوپر ایگو همان نیروی بازدارنده ای است که ما را از انجام کارهایی که گاهی اوقات ایگو از ما درخواست می کند اما به ضرر آن است باز می دارد. بعضی از محققان و روان شناسان سوپر ایگو را همان وجدان انسانی تلقی می کنند و معتقدند کارهایی که در واقع خلاف قانون اجتماعی است باعث رنجش ایگو و در نهایت ملامت سوپر ایگو می شود.

 

برسی اختلالات شخصیت ایگو ناباور

این نوع اختلالات از بیمار، شخصی بسیار خطرناک می سازد؛ چرا که ایگوی این فرد درگیر ماجرای اختلال نشده و هرگز قبول ندارد که برخی از رفتارش خلاف اصول اجتماع می باشد. بنابراین هر کاری را مرتکب می شود و می تواند به راحتی از کنار آن بگذرد. برای مثال تروریست های گروهک داعش به طور قطعی دچار اختلالات شخصیت ایگو ناباور هستند و معتقدند افراد باید با قانون آن ها زندگی کنند و در صورتی که کسی به قوانین آن ها معترض شود کشته خواهد شد.

این افراد معمولا بیماری خود را نمی پذیرند و برای درمان جویی پیش قدم نمی شوند. درمان این افراد بسیار سخت و دشوار می باشد و تیم درمانگر فشار زیادی را متحمل می شود. همچنین احتمال بهبود کامل در این نوع بیماران بسیار پائین است.

اختلالات شخصیت مرزی، دوقطبی، ضد اجتماعی، پارانوئید و اسکیزوئید می توانند جزو این دسته بندی  قرار گیرند.

اختلالات شخصیت در dsm-5

اختلالات شخصیت در کتاب dsm-5 به صورت کلی و جزئی مورد برسی قرار گرفته است؛ این کتاب به طور مفصل تمام اختلالات و تاثیر ایگو بر ساختار آن ها را نیز مورد برسی قرار داده است. به طور کلی ایگو با توجه به تعریفی که dsm-5 به ما می دهد همان خودانگاره ای است که شخص در رابطه با شخصیت خودش دارد و تاثیر مستقیم بر روی اختلالات شخصیتی می گذارد.

قدرت ایگو و تاثیر گذاری آن در ارتباط با اختلالات شخصیت قبلا توسط پژوهشگرانی چون زاکرمن و کلمن با طراحی نظریه شناخت شخصیت به اثبات رسیده و امروزه تمامی رویکرد های روان شناسی به اهمیت شناخت ایگو در درمان اختلالات شخصیت پی برده اند.

پیام بگذارید

(1 دیدگاه)

  • علیرضا

    با سلام و تشکر از مطالب ارزشمند و مفید و البته علمی شما

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *