تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نحوه انجام تنبیه سازنده

نحوه انجام تنبیه سازنده

تنبیه سازنده درون کنترل بار می آورد. انسان ها از ترس نیست که خودداری می کنند بلکه اختیار خودشان است. از روی آگاهی است. نحوه انجام تنبیه سازنده چگونه است؟ در تنبیه سازنده، درک مسئول پیدا می کنند. در حالی که اگر تنبیه ذیل احترام و مسئولیت نباشد تبدیل به خشونت می شود.

نحوه انجام تنبیه سازنده

یعنی ما داریم تنبیه می کنیم. خب عصبانی هستم حالا دوتا فحش که به جایی بر نمی خوره حالا یک کمی هم کتک زدم خب اعصابم خورده، چشمم را می بندم دهانم را باز می کنم، اصلاً هیچی نمی فهمم بعد عذرخواهی می کنم ها. ولی چی کار کنم خب من اینم دیگه. یا وقتی عصبانیم تا ۴ تا ۵ تا تیکه ظرف نشکونم درست نمیشم.

این حالت از ذیل احترام و مسئولیت بیرون آمده. وقتی هم بیرون آمد ارزش ها از بین می رود و خشونت می آید. وقتی خشونت بیاید تنبیه مخرب می شود. کودک را تخریب می کند. پدر و مادر را تخریب می کند و مانع مسیر رشد می شود. به جای اینکه به مسیر رشد هدایت کند مانع می شود. شخصیت نا مطلوب ایجاد می کند. چون هر کاری که در بیرون با بچه می کنیم آنها را درونی می کند و تبدیل می شود به شخصیت نامطلوب.

اقتدار ناشی از تنبیه سازنده

در حالت اول تنبیه سازنده در کودک اقتدار ایجاد میکرد در این حالت ترس. کسی که در نیمه شب در تنهایی از چراغ قرمز رد نمیشود انسان مقتدری است. من می تونم رد شم اما رد نمیشم. چون ارزش هام به من اجازه نمی ده. ولی اون کس که شخصیت نامطلوب داره و از چراغ رد نمیشه. از روی ترس است که رد نمیشود. چون می دونه ممکنه دوربین باشه جریمه بشه. خشونت ترس ایجاد می کند و ترس اجبار و اطاعت ایجاد می کند. کودک برون کنترل می شود و دایم باید از بیرون کنترل شود.

تفاوت درون کنترلی و برون کنترلی

چه قدر میگیم نمی تونم بچه هامو ول کنم ده دقیقه نباشم زار و زندگی و خودشان را نابود می کنند. اسیر شدم به خدا. خب این بچه ها برون کنترل هستند. همیشه باید بالای سرشان باشی و اصلاً نمیشه مسئولیت به آنها واگذار کرد چون درک مسئولیت ندارند. برون کنترلی ایجاد ترس و طمع می کند. مخصوص حیوانات است برای انسان نیست. انسان از مرتبه ی حیوانات عبور کرده و به مرحله ی انسانیت رسیده نیازی به کنترل از بیرون ندارد. ایجاد ترس مال حیوانات است. ترس با شأن و فطرت انسان سازگاری ندارد و مانع رشد است.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *