تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

میل به خودارضایی نوجوان

میل به خودارضایی نوجوان

وقتی والدین به نقاط عطف رشد فرزند خود فکر می کنند اغلب درباره یکی از مسائل مهم دوران رشد آن ها صحبتی نمی کنند. این مسئله، میل به خودارضایی نوجوان و لمس اندام جنسی بدن خود می باشد. نکته اصلی این است که این امر، کاملا رایج و عادی بوده و تقریبا در بیشتر نوجوانان رخ می دهد.

میل به خودارضایی نوجوان

این رفتار برگرفته از کنجکاوی فرد نسبت به کشف حس و تغییرات جدید خود است. با این حال، معمولا اولین باری که والدین متوجه این رفتار آن ها می شوند. آن را خجالت آور یا ناخوشایند تصور می کنند. البته این امر هم کاملا عادی است.

واکنش والدین به خودارضایی نوجوان

بیشتر نوجوانان خود ارضایی می کنند و این معمولا طبیعی است. درست مانند دوران کودکی، فرد با ورود به سن بلوغ، در مورد تغییر بدن و به طور کلی تمایلات جنسی خود، کنجکاو تر می شود. خودارضایی نوجوان واقعا دلیلی برای نگرانی نیست. از این رو اگر متوجه شدید که فرزند شما این عمل را انجام می دهد، دست و پای خود را گم نکرده و واکنش های ناگهانی و تند نشان ندهید. این واکنش ها نه تنها تاثیر مثبتی نداشته بلکه می توانند به او آسیب بزنند.

در نتیجه واکنش های بد، دو حالت پیش می آید: نوجوان سرخورده شده و به دلیل عذاب وجدان، دچار افسردگی می شود یا بالعکس، سرکشی کرده و این کار را بیشتر تکرار می کند. صحبت با نوجوانان درباره خود ارضایی کاملا لازم است. اما باید به شیوه درست صورت گیرد. باید در مورد بلوغ و رابطه جنسی با آن ها بحث کنید. تا متوجه شوند که چه اتفاقی برای بدنشان می افتد. بنابراین آموزش مسائل جنسی به نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است.

درمان خودارضایی نوجوان

اگر احساس می کنید که ممکن است فرزند شما معتاد به خود ارضایی شده باشد. باید ابتدا با او صحبت نمایید. سعی کنید طبق اصول گفته شده واکنش خنثی و آرامی نشان دهید. با صحبت های تند و سرزنش و اغراق در عواقب، او را دچار تنش نکنید. به او نشان دهید که می تواند بی پروایانه در این مورد با شما صحبت کرده و راهنمایی بگیرد. سپس سعی کنید از طریق روش های اصولی به او کمک نمایید. بنابراین در برخورد با نوجوان، چگونگی کنترل خشم والدین اهمیت زیادی دارد.

از یک مشاور کمک بگیرید

اولین قدم این است که در مورد آن با یک درمانگر یا سایر متخصصان سلامت روان صحبت فرمایید. به خاطر داشته باشید که همه متخصصان بهداشت کاملا محرمانه عمل می کنند. از این رو هر آنچه درباره آن با روان درمانگر فرزند خود صحبت می کنید، محفوظ خواهد ماند. گزینه های درمانی پیش رو برای خودارضایی نوجوان، شامل روان درمانی یا گفتار درمانی می شود.

بدین ترتیب، پزشک علت اصلی این رفتار را شناسایی می کند. سپس شما و درمانگر فرزندتان می توانید برای ایجاد استراتژی های مقابله و راه هایی برای کاهش یا حذف خودارضایی، با یکدیگر همکاری کنید.

راه های درمان خودارضایی

کارهایی که فرزندتان می تواند برای اجتناب و دوری از خودارضایی انجام دهد، عبارتند از:

  • از محرک هایی مانند پورنوگرافی اجتناب کند.
  • در فعالیت های دیگری مانند ورزش یا سرگرمی های جدید شرکت نماید.
  • در موقعیت های اجتماعی، زمان بیشتری را با دیگران بگذراند.
  • بررسی کنید که چگونه با استرس و ناراحتی عاطفی او مقابله کنید و راهبردهای مقابله ای جدید را به او بیاموزید.
  • با مدیریت یک نیاز در یک زمان، آن را به یک هدف قابل کنترل تبدیل کند.
  • درباره مسائل جنسی به طور اصولی تحقیق کرده و اطلاعات خود را افزایش دهد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *