تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مفهوم پذیرش چیست؟

مفهوم پذیرش چیست؟

اندیشه ی لینهان درباره ی مفهوم پذیرش از فلسفه ی ذن و رویکرد راجرز گرفته شده است. منظور وی از مفهوم پذیرش، ارزش قایل شدن و توجه همدلانه به هیجان های دردناک بیمار، افکار و رفتار وی، حتی در صورت بروز رفتارهای ضد و نقیض و «کنش نمایی » است. مفهوم پذیرش چیست؟ استدلال لینهان درباره ی فلسفه ی این مفهوم این است که «بیمار مرزی آنچنان نسبت به طرد و انتقاد حساس است و به قدری از نظر هیجانی ناپایدار، که حتی تشویق آرام و ملایم وی برای تغییر در تفکر و شیوه های رفتاری به سطوح بالای برانگیختگی هیجانی منجر شده و متعاقب آن ممکن است پیشنهاد تغییر از سوی درمانگر را بعنوان یک زخم زبان یا ملامت و تنبیه تلقی کند ».

مفهوم پذیرش چیست؟

بدین ترتیب، درمانگری که لحظه ای قبل مورد احترام بود، اینک بدنام شده و از جانب بیمار رد شده قلمداد می شود. بنابراین، در حالیکه محدودیت ها به بیمار گفته می شود- اگر تو خودتو بکشی من خیلی ناراحت میشم و خیلی خیلی امید دارم که چنین کاری نکنی- ضمناً درمانگر این نکته را هم به بیمار منتقل می کند که او در هر حالتی پذیرفته می شود، حتی اگر اقدام به خودکشی کند.

تکنیکهای پذیرش

تکنیک های ویژه ای که درمانگر اتخاذ می کند تا به بیمار نشان دهد که مورد «پذیرش کامل » قرار گرفته، به شرح ذیل است:

  1. اطمینان دادن به بیمار که او توانایی تغییر دادن خودش را دارد، می تواند شادتر شود و زندگی موفقی برای خود تصور کند.
  2. درمانگر باید مدت زمان جلسه ی درمانی را بر طبق نیازهای هر بیمار تطبیق دهد. احتمالا جلسات طولانی تر برای بیمارانی که به سختی وارد مرحله ی گشایش  و افشای خود می شوند، و همچنین بیمارانی که کنترل مجدد روی هیجانات برایشان دشوارتر است، مناسب به نظر می رسد.
  3. برقراری جلسات تلفنی، هنگامی که بیمار به یک ارتباط درمانی، نیاز فوق العاده حیاتی دارد.

امتناع از پذیرش مانع درمان

از نظر لینهان، پذیرش کامل و مداوم در طول درمان، مانعی بر سر راه تغییر ایجاد نمی کند، بلکه امتناع از پذیرش بیمار است که مانع تغییر در شخصیت او می شود. لینهان می گوید، درمانگر هنگام صحبت با بیمار مرزی می تواند پذیرش خود را این گونه بیان کند: «چنانچه شما از رنگ ارغوانی متنفر هستید، وارد خانه ای شوید که با رنگ ارغوانی رنگ شده است. آنگاه به جای اینکه با عجله و تنفر خارج شوید، یک سطل رنگ بخرید و آن را مجدداً نقاشی کنید. فردی که فوراً قبول می کند خانه با رنگ ارغوانی نقاشی شده است (بدون گرفتاری افراطی یا تحریف واقعیت یا انکار و یا خشم در برابر واقعیت) احتمالاً آن را به سرعت و مجدداً نقاشی خواهد کرد. ».

البته چنین پذیرش کاملی از سوی درمانگر DBT به این معنا نیست که درمانگر هر آنچه را که بیمار انجام می دهد تایید می کند، بلکه تنها موقعیت خاصی را که رفتار در آن اتفاق افتاده است، مورد پذیرش قرار می دهد. لینهان معتقد است درمانگر باید بیمار را همان گونه که هست بپذیرد و «پذیرش » نباید در خدمت به «تغییر » باشد: یعنی یک روش غیر مستقیم تشویق بیمار جهت پیش گرفتن رفتاری متفاوت.

پذیرش شبیه عشق ورزیدن است

از نظر لینهان پذیرش، وسیله ای برای هدف نیست. او در این رابطه چنین می نویسد: «… اگر شما به منظور تغییر دادن بیمار خود، پذیرش نشان می دهید، آن را دیگر نمی توان پذیرش نام نهاد. پذیرش، شبیه عشق ورزیدن است. عشق به دنبال هیچ گونه پاداشی نیست اما هنگامی که آزادانه ابراز می شود، صد برابر آن به طرف عاشق بر می گردد… ».

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *