تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

معرفی اختلالات دو قطبی

معرفی اختلالات دو قطبی

همه ی ما ممکن است احساس کنیم که دوره ای از زندگی شخصیمان را دچار افسردگی شده ایم. اختلالات دو قطبی عبارتند از نوعی احساس بد که باعث بروز نوسانات خلقی نسبتا شدید می شود. برای مثال شخص در حالت شادی و نشاط است و ناگهان پس از چند ساعت بی سرو صدا گوشه ای می نشیند و غمگین می شود این نشان دهنده ی آن است که احتما فرد دچار یکی از انواع اختلالات افسردگی شده است. توجه داشته باشید سطح این نوسانات خلقی با آن چه که مردم در روزمرگی خود تجربه می کنند کاملا متفاوت است.

اختلالات دو قطبی ممکن است چندین ماه به طول بی انجامد و از آن به عنوان افسردگی شیدایی نیز یاد می کنند. در این نوع اختلالات فرد ممکن است دچار سه نوع حالت شود:

  • خلق افسرده: احساس شدید افسردگی
  • خلق شیدا: احساس شادمانی زیاد همراه با نا امیدی
  • خلق مختلط: این حالت تقریبا به این صورت است که فرد دچار افسردگی است اما انرژی زیادی دارد و معمولا می خواهد فعالیت بیش از حد این بیقراری را تسکین دهد.

میزان شیوع اختلالات دو قطبی

این بیماری تقریبا در بین زنان و مردان به یک اندازه شایع است. در حدود هر ۱۰۰ نفر، یک نفر دچار این بیماری می شود که معمولا در سنین جوانی و نوجوانی نیز به سر می برد.

بروز این بیماری در افراد بالای ۴۰ سال تقریبا غیر معمول است.

انواع اختلالات دو قطبی

اختلالات دو قطبی انواع مختلفی دارد که براساس میزان درگیری و نوع درگیری فرد با این بیماری طبقه بندی شده است. در ادامه به معرفی این دسته بندی ها می پردازیم.

اختلال دو قطبی نوع ۱

در این نوع از اختلالات دوقطبی شخص بیشتر دچار حالت های شیدایی می شود. این دوره ممکن است از یک هفته تا چند ماه به طول بیانجامد. اگر چه ممکن است برخی از بیماران یک دوره ی افسردگی نیز پشت سر بگذارند اما به طور عادی بیشتر خلق قالب آن ها بیشتر شیدایی خواهد بود.

اختلال دو قطبی نوع ۲ یا hypomania

در این نوع از اختلالات دو قطبی شخص ممکن است بیش از یک دوره افسردگی شدید را تحمل کند که احتمالا بیش از ۶ ماه طول می کشد. اما در این مدت شخص دچار خلق شیدایی نیست و آرامش  خاطر نسبی دارد.

اختلال دو قطبی با تناوب سریع

این دسته از اختلالات دو قطبی شایع ترین نوع آن هاست؛ در این دسته بیش از چهار بار نوسان روحی در طول یکسال وجود دارد.

عوامل موثر در بروز اختلالات دو قطبی

عوامل زیادی در بروز اختلالات دو قطبی وجود دارد که یکی از آن ها ژنتیک یا وراثت است؛ همان چیزی که باعث می شود رنگ پوست، چشم و موی شما تعیین شود. یکی دیگر از عواملی که باعث می شود شما دچار این اختلالات شوید محیط است. محیط به عنوان تاثیر گذارترین عامل پس از وراثت می تواند زندگی ما را تحت الشعاع خودش قرار دهد.

اینکه فرد در چه شرایطی بزرگ شده و اینکه در کنار چه کسانی و در چه فضایی رشد کرده می تواند اصلی ترین عامل ابتلای وی به انواع اختلالات دوقطبی باشد.

اتفاقاتی که معمولا در کنار بیماری اختلال دوقطبی برای فرد رخ می دهد این است که فرد با توجه به ناپایداری خلقی که دارد ممکن است به دنبال مصرف مواد مخدر و یا بزهکاری اجتماعی برود. در ابتدا ممکن است رفتار خطرناکی از فرد مشاهده شود؛ رفتاری مثل خودزنی و شکستن وسایل و شیشه که بعد ها همین رفتار ها در ابعداد گسترده تر به وقوع می پیوندد.

شخص در مراحل بالا ممکن است دچار ابتلا به سو مصرف مواد مخدر و همچنین افکار خودکشی و دگر کشی شود که در این مرحله با بستری و دارو درمانی به مدت چند سال بیمار به بهبود کامل دست پیدا می کند.

 

 

 

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *