تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

قدرت خواب در یادگیری چیست؟

قدرت خواب در یادگیری چیست؟

چگونه با هوشتر از خواب بیدار شویم. آیا به ارتقای مغزتان علاقه ندارید؟ به روز رسانی نرم افزار مغز؟ پیوندهای مغزی شما سفت شده است؟ حدس بزن چی شده؟ شما هر شب این ارتقا را دریافت می کنید. قدرت خواب در یادگیری چیست؟ دانشمند پژوهشی گوانگ یانگ و تیمی که با او کار می کند به اکتشافات مهمی در مورد یادگیری دست یافتند.

قدرت خواب در یادگیری چیست؟

دانشمند محقق گوانگ یانگ نورون ها را مطالعه می کند. گوانگ به اکتشافات علاقه مند است. او به خصوص به نحوه یادگیری ما علاقه مند است. گوانگ به این فکر می کرد که آیا نورون ها وقتی چیز جدیدی یاد می گیریم تغییر می کنند؟ اگر نورونها هنگام یادگیری تغییر کنند، ممکن است سرنخهایی در مورد اینکه چگونه میتوانیم بهتر یاد بگیریم به ما بدهد. گوانگ دریافت که نورون ها تغییر می کنند و تغییر بزرگ بعد از اینکه چیزی یاد می گیریم و سپس به خواب می رویم اتفاق می افتد.

وای! این بدان معنی است که پیوندهای مغزی در هنگام خواب محکم می شوند. یک نورون حتی می تواند از طریق چندین سیناپس به نورون دیگری متصل شود و حتی پیوندهای مغزی قوی تری ایجاد کند. در طول خواب، مغز آنچه را که در طول روز آموخته است، تکرار می کند. ما می توانیم سیگنال های الکتریکی را که بارها و بارها از طریق همان مجموعه نورون ها حرکت می کنند، ببینیم.

یادگیری در زمان خواب

انگار در حالی که ما در خواب هستیم، بیگانگان فضایی فرصت دارند مکرراً از شوکهای دوستانه و اطمینان بخش عبور کنند. یا می توانید تصور کنید که در طول شب، موش ذهنی کوچک شما این شانس را دارد که چندین بار در مسیر عصبی بدود. این تمرین شبانه در طول خواب چیزی است که به نظر می رسد به ستون فقرات دندریتیک اجازه بزرگتر شدن می دهد. وقتی ستون فقرات دندریتیک خوب و پهن باشد، سیناپس قویتر میشود. (یعنی میتواند سیگنال قویتری ارسال کند). پیوند مغز شما کمی بزرگتر و محکم تر می شود. تمرکز شدید در طول روز برای یادگیری چیزهای جدید می تواند باعث ایجاد برآمدگی های دندریتی جدید شود. (این جایی است که یادآوری فعال وارد می شود – به ایجاد اولین برجستگی ها کمک می کند) سپس، در شب در حالی که خواب هستید. برجستگی های کوچک به خارهای دندریتیک تبدیل می شوند. خارهای دندریتیک جدید دارای پیوندهای سیناپسی با نورون های جدید هستند. هرچه تعداد این پیوندها بیشتر باشد و پیوندها قوی تر باشند.

مجموعه پیوندهای مغزی شما قدرتمندتر هستند.

این بدان معنی است که فکر کردن در مورد آنچه یاد میگیرید آسان تر می شود. مثل این است که بتوانید افکارتان را به جای یک کوچه گل آلود پر از چاله های زیاد به سمت یک جاده صاف و زیبا هدایت کنید. اتفاقاً فقط خواندن این صفحه از کتاب به شکل گیری خارهای دندریتیک جدید کمک می کند. مغز شما با یادگیری تغییر می کند. اما نکته عجیب اینجاست. خارهای دندریتیک به نوعی شبیه دروغ سنج هستند.

اثرات تمرین و تکرار در یادگیری

خارهای جدید و سیناپسهای آنها تنها در صورتی شروع به رشد میکنند که واقعاً روی چیزهای جدید تمرکز کنید اطلاعاتی که می خواهید یاد بگیرید شما نمی توانید آنها را شوخی بگیرید. خارهای دندریتیک می توانند تشخیص دهند که آیا به جای مطالعه، مشغول بازی های ویدیویی بوده اید یا به دوستان خود پیامک ارسال کرده اید. در واقع، حتی اگر خارها و سیناپس های دندریتی جدید ایجاد شوند، اگر آنها را تمرین نکنید، به راحتی محو شده و ناپدید می شوند. بنابراین بدان یا از آن استفاده کن یا آن را دور بیانداز. مثل این است که یک« سرایدار سیناپسی» به اطراف می آید و خارهای دندریتیک را به دلیل استفاده نکردن از آنها جدا می کند. با فناوری جدید تصویربرداری، می توانیم ناپدید شدن خارهای دندریتیک را تماشا کنیم.

به همین دلیل است که میتوانید چیزی را که معلمتان در کلاس به شما میگوید بفهمید، اما اگر چند روز قبل از مرور مطالب صبر کنید، ممکن است متوجه شوید که اصلاً آن را متوجه نشده اید. سپس باید دوباره روی همان مطلب تمرکز کنید. شما باید روند رشد خارهای دندریتیک را مانند بار اول دوباره شروع کنید. پس تمرین کنید تا مدت بیشتری بتوانید مطالب به خاطر خواهید آورید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *