تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

دروغگویی و پنهان کاری کودک

دروغگویی و پنهان کاری کودک

کودکی که بدون ترس و وحشت بزرگ شده باشد، دروغ نمی گوید . نه برای آن که اصول اخلاقی را مراعات کند ، بلکه نیازی به دروغ گویی احساس نمی کند . قانون های متعدد و بالاتر از توان کودک ، دروغگویی و پنهان کاری کودک را به دنبال دارد . کودکی که از تنبیه شدن نترسد، نیازی به دروغ گویی و پنهان کاری احساس نمی کند .

دروغگویی و پنهان کاری کودک

تنبیه مانع از بدرفتاری نمی‌شود. فقط باعث می‌شود فرد خلاف کار محتاط تر عمل کند و در پنهان کردن رد پا ماهر تر شود و با زیرکی و زبردستی از مجرم شناخته شدن فرار کند.  وقتی کودکی تنبیه می شود تصمیم می گیرد دقیق تر شود نه درستکار تر و مسئول تر.

چرا فرزندم پنهان کار میشه؟

سه دلیل که باعث دروغگویی و پنهان کاری کودک میشه به همراه راه حل های آن در زیر بیان شده است.

  1. میترسه بهش سرکوفت بزنید و سرزنشش کنید. به جای این رفتار همدلی رو جایگزین این کار کنید.
  2. نگران حرفش رو باور نکنید. بنابراین به احساساتش اعتبار بدید تا این مورد حل بشه.
  3. نصیحت کردن افراطی اون رو خسته کرده است. برای راه حل: حمایتش کنید و ازش بخواید مشکل رو حل کنه و از شکست نترسه.

حمایت کردن از راهکارهای برخورد با مخفی کاری و پنهان کاری نوجوان

بهترین احساسی که یک نوجوان می‌تواند به خانواده‌اش داشته باشد این است که خانواده حامی او هستند و لازم نیست چیزی را از آن‌ ها پنهان کند. به فرزندانتان یادآوری کنید که حامی آن‌ ها هستید و هر مشکلی پیش بیاید خانواده شما از پس آن برخواهد آمد.

تجسس نکردن از راهکارهای برخورد با مخفی کاری و پنهان کاری نوجوان

اگر به هر دلیلی به نوجوان خود شک کردید، سعی نکنید که در اتاق یا وسائل او تجسس کنید. این کار باعث می‌شود احساس ناامنی در نوجوانان تشدید شود و بیشتر از قبل به مخفی کاری بپردازند. شما باید به آن‌ ها این احساس را القا کنید که به عنوان پدر یا مادر به او اعتماد دارید.

به نوجوانان احساس گناه یا ترس را القا نکنید

بسیاری از والدین زمانی که از فاصله با فرزندشان نگران می‌شوند سعی می‌کنند با القای احساس گناه به نوجوانان و مقصر جلوه دادن آن‌ ها، جلوی این اتفاق را بگیرند. این رفتار کاملا غلط است و نتایج معکوسی دارد. هر چقدر نوجوانان راجع به توانایی و اقتدار والدین خود بیشتر شک کنند، فاصله و پنهان کاری آن‌ها بیشتر می‌شود. همچنین سعی نکنید با گفتن خبرهای منفی یا ترساندن آ‌ن‌ ها، رفتارشان را تغییر دهید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *