تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

خیانت پدر و مادر به فرزند

خیانت پدر و مادر به فرزند

بزرگ‌ترین و بدترین خیانت پدر و مادر به فرزند این است که بچه شان را از کار بیندازند. یعنی، کارهایی را که فرزندشان قرار است انجام دهند پدر و مادر انجام دهند. با این عمل خیانت به فرزندشان می‌کنند. مثلا به جای او حرف بزنند، به جای او مشق بنویسند، به جای او کار بکنند و به جای او فکر بکنند.

خیانت پدر و مادر به فرزند

ما باید بگذاریم بچه‌ها با خطا و اشتباه همه چیز را یاد بگیرند برای اینکه این مسئله مربوط به رشدشان است. همه مشکلات کودک را برایش حل نکنید‌.‌ به کودک فرصت بدهیم تا خودش به دنبال راه حل بگردد. به کودکان اجازه دهیم راه حل های متفاوتی را امتحان کنند. با این کار کودکان شیوه های حل مسئله را می آموزند و اعتماد به نفس بیشتری کسب می کنند. بنابراین زمانی که مشکل کوچکی برای کودک ایجاد می شود، با عجله برای حل مشکل اقدام نکنید. بلکه با حفظ آرامش اجازه دهید او بداند خودش توانایی برطرف کردن مشکلات زندگی را دارد و می تواند به تنهایی با آن مشکل مقابله کند. کودک را در جهت پیدا کردن راه حل هدایت کنید.

چگونگی هدایت کودک

مواظب باش نریزی. ندو وگرنه می افتی. علی رغم تمام توجه شما به محافظت از کودک ،بکاربردن این نوع جملات باعث میشود کودک بیفتد و یا مثلا ظرف آب را بر زمین بریزد. زیرا به او القا میکنید منتظرید که او به زمین بخورد و این برای کودکی که تلاش میکند مستقل باشد بسیار مضر است. بهتر است در این موارد بگویید: از لیوان دسته دار استفاده کن تا لیوان از دستت نیفته. در این صورت شما در مورد لیوان صحبت کرده اید نه ناتوانی کودک.

رفتارهایی که فرزندت را با آن فلج میکنی

  • دستش نباشید

از همون بچگی عادتش بدین که چیزی رو دستش ندین و روی میز یا جای دیگه ای بزارین تا خودش بیاد برداره. اگر نمیاد نزدیکش بذارید تا اینجوری مسئولیت‌پذیر بشه.

  •  زبانش نباشید

به جاش سلام نکنید، خداحافظی نکنید. شعر نخونید و اجبارش نکنید که این کارا رو انجام بده و اگه دوست نداشت انجام بده، سرزنشش نکنید.

  • حامی افراطی نباشید

درسته که بعضی مواقع باید از کودکان حمایت کنیم. ولی اگه همیشه و همه جا بخواهیم این کار رو بکنیم خیلی اشتباهه. برای این که یاد بگیره از حقش دفاع کنه با بازی و نمایش بهش یاد بدین.

  •  بلندش نکن

وقتی زمین می خوره یا یه آسیب خیلی کوچیک می بینه فوراً بلندش نکنید. بذارید خودش تلاش کنه و از جا بلند شه ولی باهاش همدردی کنید. البته اگه به شدت زمین نخورده.

  •  کنترلگر نباش

اگه همه کارا و رفتارهای کودک‌ مثل بازی کردن، تمیزی اتاقش، رفت و آمدش و…. رو بیشتر از حد کنترل کنید از خودش ناامید میشه.

  •  پاهاش نباش

بچه بالای دوسال رو نباید مرتب حمل کنید و اینطرف و اونطرف ببرید بلکه باید به راه رفتن تشویقش کنید.

  •  به جاش تصمیم نگیر

توی نیمی از تصمیم گیری ها اجازه بدین کودک انتخاب گر باشه. مخصوصاً کودک بالای ۳ سال. مثلاً میتونی تو انتخاب غذا و رنگ لباس و…. از کودک نظرخواهی کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *