تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

درمان فردی

تله زندگی استحقاق ” طرحواره درمانی “

در تله زندگی استحقاق فرد باید به تمام خواسته هایش دست پیدا کند . این تله به این دلیل شکل گرفته که نیاز های فرد همیشه بیش از اندازه برآورده شده است . این افراد همیشه از کاه کوه می سازند . متخصص فاجعه سازی اند . تاخیر داشتن یکی از مشکلات این افراد است . هیچ گاه احساس درماندگی نمی کنند . 

انواع استحقاق 

سه نوع تله زندگی استحقاق در طرحواره درمانی وجود دارد . هر کس دارای تجربه خاص خودش است . این سه نوع استحقاق همپوشی دارند . ممکن است یکی از آنها در مقایسه با دیگری در فرد قوی تر باشد . ۱.استحقاق لوس  ۲. استحقاق وابسته  ۳. استحقاق تکانشگری

استحقاق لوس 

فرد گرفتار خود را خاص و ویژه می داند . بسیار پر توقع و کنترل گر است . همه چیز باید مطابق میلش باشد . اگر کسی توقعاتش را برآورده نسازد . سخت عصبانی می شود . در مقابل احساس های دیگران همدلی کمی دارد . آداب و رسوم و قرار دادهای بهنجار اجتماعی ارزشی ندارد . فرد خود را بالاتر از هر قانونی میداند . معتقد است وقتی دیگران کار اشتباهی انجام می دهند باید حسابی تنبیه شوند . اما این قانون درمورد وی صدق نمی کند . از آنجایی که احساس حق به جانبی دارد . بدون  احساس گناه  هر کاری بخواهد انجام می دهد .

استحقاق وابسته 

در این تله زندگی فرد به خودش حق می دهد که بار زندگی را روی دوش دیگران بیندازد . خود را ضعیف ، بی کفایت نشان می دهد . از دیگران انتظار دارد قوی باشند و مراقب او باشند . مثل اینکه ارث پدرش را از اطرافیان طلب کار است . وقتی اطرافیان نتوانند از فرد گرفتار در تله استحقاق وابسته مراقبت کنند . فرد مبتلا احساس می کند قربانی شده و نقش افراد مظلوم را بازی می کند . بیشتر خشم خود را به صورت منفعلانه – پرخاشگر بروز می دهد .

استحقاق تکانشگری 

فرد گرفتار در این دام بدون توجه به پیامدهای کارش ، طبق احساساتش عمل می کند . حوصله انجام کارهای تکراری را ندارد . آدم بی نظمی است . مشکل این افراد این است که نمی توانند رضایت آنی را فدای خوشحالی آتی کنند . این مشکل ممکن است فرد را به دام انواع اعتیاد (پر خوری ، میگساری ، مواد مخدر و…) بکشاند . مشکل در کنترل هیجانها مخصوصا خشم دارند .  گاهی نیز افسردگی دیده می شود .  در ابراز خشم هیچ قید و بندی ندارند . برایشان مهم نیست که چه تاثیری روی دیگران می گذارد .

با این حال ، بسیاری از بیمارانی که گرفتار این تله زندگی شده اند با نامزد یا همسر خود دچار مشکلات جدی می شوند . یکی از دلایل مراجعه این افراد به کلینیک اصرار همسر یا نامزد است .

اگر گرفتار این تله شده باشید . بیشتر مشکل را در دیگران جستجو می کنید و نیازی به درمان خودتان نمی بینید . زمانی که عرصه بر شما تنگ شود. ( شغلتان را از دست بدهید .در معرض اخراج قرار بگیرید . همسرتان تهدید به جدایی کند . ) برای کمک طلبی مراجعه می کنید . تازه این کار از سر رغبت و رضایت نیست .بلکه به دلیل تنگ شدن عرصه است . گرفتاریهای ناشی از این تله زندگی کم نیستند .

هدف از مراجعه  

افراد گرفتار در تله زندگی استحقاق به دلیل ناراحتی از تله زندگی استحقاق به کلینیک مراجعه نمی کنند . معمولا ً یا به اصرار دیگران مراجعه می کنند یا به دلیل پیامد های ناشی از تله زندگی استحقاق .

این گرفتاریها به نوعی بهای گزافی است که شما در برابر این تله می پردازید . در صورت تمایل به درمان خود یا نزدیکانتان می توانید به مرکز روان کلینیک مراجعه کنید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *