تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

عزت نفس

تقویت روحیه و عزت نفس

وقتی عزت نفس داری کینه نمی ورزی . همه را به یک اندازه دوست داری . خجالت نمی کشی . خود را باور داری . همیشه مهربان هستی . انسان صاحب عزت نفس  همه چیز را کافی میداند . خود را لایق می داند . نیاز تظاهر به خوشی ندارد . زیرا شاد کامی را در درون خویش می جوید و می یابد . نکاتی که برای  تقویت روحیه و عزت نفس  بهتر است بدانید را بیان می کنیم .

تقویت روحیه و اعتماد به نفس

  • خود را بشناسید

امروزه پیشنهاد سقراط در قرن پنجم قبل از میلاد که در آن متنی بر خودشناسی ارائه شد به قوت خود باقی است . برای  تقویت روحیه و عزت نفس  اهداف ، احساسات و محدودیتهای خود را بشناسید .

با آرامش با آن برخورد نمایید. خواه از طریق مطالعه . خواه از طریق اندیشیدن و تفکر . سعی کنید بعضی از راههایی را که باعث شناخت شما از خودتان می شود و این که چه چیزهایی شما را خوشحال می کند پیدا کنید . اگر به این توصیه عمل کنید . قادر به کنترل زندگی و مشکلات پیش روی خود خواهید بود .

  • به خودتان ارزش بدهید و اعتماد داشته باشید

ممکن است سخت به نظر برسد . اما سعی کنید رفتار تان گویای این باشد که از خودتان مواظبت می کنید . حتی اگر همیشه احساس عدم اطمینان می کنید . برخورد و رفتار مثبت را به دنیای اطراف هدیه بدهید . برخورد مردم با شما متاثر از رفتار و پوشش شماست . بنابراین خود ارزشی و خود اعتمادی را به نمایش بگذارید . تا احترام را برای شما به ارمغان آورد .

  • بیش از حد توان تان کار نکنید

همه ما با سخت کوشی ، خواهان تامین امنیت و رفاه خانواده هستیم . اما مهم این است که تعادل را در زندگی حفظ کنیم . معمولا آنچه که از نظر مالی دنبال می کنیم با آنچه که تحقق می یابد یکسان نیست . اگر برای شما تامین معاش مهمتر از صرف وقت با عزیزان است . بهتر است در تعیین اولویتها بازنگری کنید . سعی کنید برقراری تعادل را از کسی که این توازن را ایجاد کرده بیاموزید . با خانواده و دوستان راجع به تاثیرات شغلی شما بر روی آنها صحبت کنید .

  • از افراد منفی دوری کنید

از ارتباط مسموم که در شما احساس ناراحتی و نا امنی می کند اجتناب کنید . ارتباط خود را با کسانی که محبت دریافتی را بدون پاسخ می گذارند. کسانی که دائما از شما انتقاد می کنند . به حداقل برسانید . صداقت سخنان چنین افرادی را ارزیابی کنید . ببینید میزان حقایق سخنانشان تا چه حد براساس ارتباط مثبت و خوش بینانه است . اگر کسانی شما را تحت فشار روانی قرار می دهند سریعا از آنها بخواهید شما را رها کنند .

  • مثبت فکر کنید

سعی کنید از حداکثر تواناییهایتان استفاده کنید . علایق شخصی تان را با مطالعه و رفتن به کلاس افزایش دهید . علایق جدید را امتحان کنید . شکست هایتان را به کار گیرید . همه ما بخشی از اوقات خود را از دست داده ایم. اما افراد موفق از شکستهایشان درس گرفته اند . اگر شما توانایی هایتان را به خوبی افزایش دهید و نقش مثبتی داشته باشید . قادر به تغییر موقعیت های منفی به موقعیت های مثبت خواهید بود .

  • ورزش ، ورزش ، ورزش

یک رژیم غذایی مناسب و قدری فعالیت روزانه ،فشار و اضطراب را تخفیف می دهد .  روحیه را شاداب نگه می دارد . ورزش و تمرینات بدنی ، افراد را از احساس برتری طلبی رهایی و توانایی های سرکوب شده ذهن را ترقی می دهد . همین امر منجر به جلوگیری از افسردگی می شود . تمرینات کششی و یوگا برای تخفیف فشار بسیار مناسب هستند . بعضی تمرینات به رفع عصبانیت کمک می کند . نور آفتاب در بهبود روحیه و تخفیف افسردگی کمک موثری است .

  • بخشی از اوقاتتان را تنها بگذرانید

لذت بردن از جمع دوستان و تنهایی دو بخش از زندگی اند . علاوه بر گذراندن ۲۰دقیقه در حمام . گوش دادن به موسیقی .  خروج از منزل به قصد تفریح ، زمانی را برای لذت بردن از تنهایی خویش صرف  کنید . چنانچه ا ین امر را سخت یافتید . ممکن است با توسل به اجتماع از مشارکت در موضوعات مهم دوری کنید .

  • به دیگران کمک کنید و آنها نیز به شما کمک کنند

وقتی مشکلاتتان طاقت فرساست . نشان دهید کمک دیگران می تواند اضطراب شما را برطرف کند . بنابراین مشکلاتتان را کاملا در منظر دیگران قرار دهید . کمک بلاعوض در مسائل اجتماعی یا کمک به دوستان نیز می تواند باعث تقویت روحیه و عزت نفس شما شود . اگر در مقابل کمکی کم دریافت کرده اید به همان میزان به دیگران مساعدت نمایید . به این ترتیب جمعیت مناسبی از دوستان و اقوام را در اطراف خود جمع می کنید . آنها شریک اوقات خوش و مددکاران زمان سختی هستند .

  • ارتباط و مراودات

با روشی روشن و در عین حال همراه با آرامش و متانت ، احساساتتان را نسبت به خانواده ، دوستان و مدرسه و دانشگاه بیان کنید . با دقت کامل به جواب آنها گوش دهید . هرگز خود را تحت فشار ناشی از عدم بیان احساساتتان  قرار ندهید .

اگر در افزایش و تقویت روحیه و عزت نفس خود مشکل دارید و نمی توانید به تنهایی از پس مشکلات خود برایید . میتوانید با مشاوران مرکز روان کلینیک  در ارتباط باشید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *