تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تطبیق روشهای درمانی با مشکل

اعماق ذهن انسان مانند گاو صندوقی قفل شده است. که تئوریهای درمان مدعی هستند کلید گشودن این گاو صندوق سر به مهر را در اختیار دارند. خوشبحال آن مراجعی که درمانگرش را درست انتخاب کند و درمانگری را بیابد که کلید حل و رفع مسائل او را در دست داشته باشد .چگونه به تطبیق روشهای درمانی با مشکل بپردازیم؟

تطبیق روشهای درمانی با مشکل

تطبیق دادن تئوری درمانی با نوع مشکل مراجع کاری تخصصی و حرفه ای است که بر عهده روان شناس متخصص و دوره دیده است . اکثریت قریب به اتفاق نظریه های رواندرمانی فقط یک راه حل ( کلید ) برای درمان و تغییر مراجعان در اختیار دارند . طرفداران تئوری شناختی صرفا بر باورها و افکار مراجعان تمرکز دارند. و کلید حل مسائل فرد را تغییر باورهای او میدانند . پیروان رفتار گرایی بر این باورند که کلید حل مسائل فرد در تغییر کردن رفتارها  و تغییر دادن عادتهای شرطی  و از بردن چرخه عادتهای مراجع است .

طرفداران روانکاوی معتقدند که کلید حل مسائل و مشکلات کنونی فرد در تغییر کردن هیجانات سرکوب شده ناهشیار ذهن و رسیدن مراجع به  آگاهی از ریشه های مشکلاتش قرار دارد. هر کدام از تئوریهای رواندرمانی صرفا بر یک بعد ذهن انسان تمرکز میکنند و فقط بر روی همان بعد کار میکنند .

 طرحواره و تمرکز بر تمام ابعاد ذهن

تنها تئوری رواندرمانی که بصورت یکپارچه و همزمان در طول چندین جلسه بر روی تمام ابعاد ذهنی انسان کار میکند طرحواره درمانی است . دکتر یانگ تلاش کرد تا در طرحواره درمانی تمرکز خود را بر روی یافتن و اصلاح این الگوها و آموزش طرحواره درمانی قرار دهد. طرحواره هایی که در طرحواره درمانی مورد تمرکز درمانگر قرار می گیرند. الگوهای ماندگار و تخریب گری هستند که به طور معمول در اوایل زندگی فرد در او شکل می گیرند. این الگوها متشکل از افکار و احساسات منفی و ناکارآمدی است. که بارها و بارها در زندگی شخص تکرار شده است. مانع از رسیدن فرد به اهداف و خواسته های شخصی او می گردد.

در طرحواره درمانی ما بصورتی منظم و کارآمد

  1. اول بر افکار و تغییرات شناختی مراجع متمرکز میشویم .
  2.  دوم بر روی هیجانات ناخوش آیند زندگی فرد کار میکنیم .
  3.  سوم بر روی تغییر رفتار او تمرکز میکنیم .
  4.  در بخش چهارم درمان هم به کمک تکنیکهای کاربردی و موثر رابطه درمانی با مراجع همدست میشویم .و به جنگ طرحواره های ناسازگار او میرویم .

طرحواره درمانی کاملترین و کارآمدترین نظریه رواندرمانی است. و یک طرحواره درمانگر بجای ۱ کلید ، با ۴ کلیدی که در اختیار دارد به مراجعانش کمک میکند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *