تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

با فرزندتان درست صحبت کنید.

با فرزندتان درست صحبت کنید

يادمان باشد رفتار و گفتار ما با كودكمان در بزرگسالی تبديل به صدای درونش برای تمام عمر خواهد شد. با فرزندتان درست صحبت کنید. پدر و مادری که مدام به فرزندشان می گویند من به خاطر تو از تمام خوشی ها و تفریحات چشم پوشی کرده ام، او را آزار می دهند.

با فرزندتان درست صحبت کنید

اگر به خاطر وظيفه خود سر كودک منت می گذارند بدانند کار درستی نیست و مصداق کودک آزاری است. پدر نیمی از روان کودک را تشکیل می دهد و مادر نیم دیگر، کودکان از نظر روانی قادر به جدا کردن خود از آنها نیستند. آسیبی که بر اثر فریاد به او وارد می شود و جنگ بین والدین یک عمر همراهش می ماند. اغلب خشونت علیه کودکان از سوی پدر و مادرهایی دیده میشود که آبروی خود را به رفتار فرزندشان گره میزنند. آنها از کودکی کال و نرسیده توقعاتی دارند که حتی انسانهای بزرگ سال هم از پس آن بر نمی آیند.

آموزش مسئوليت به كودک

آموزش مسئوليت به كودک از حدود يك سالگى ميتواند شروع شود. زمانى كه به كودك اجازه ميدهيد با دست غذا را برداشته و راه دهانش را پيدا كند. با ماليدن غذا به دهان و دستش غذا بخورد. يا به او اجازه دهيد جورابش را پايش در بياورد. مسئوليت دادن به كودك بايد همراه با هيجان، شادی، تشويق كردن و مطابق با توانايى های كودک باشد.

بهتر است مادر اجازه دهد فرزندش كنارش در آشپزخانه باشد و كارهای بسيار كوچک جالب مثل پوست كندن تخم مرغ بعد از دو سالگی، مخلوط كردن مواد كيك، يا چيدن قاشقها در جای مخصوصش كمک كند. پدر روزهای تعطيل كنار فرزندش در آشپزخانه، اتاق يا حياط فعاليتهای ساده و هيجان بخش داشته باشد مانند آب دادن گلها، كاشتن دانه گل، غذا يا كيك درست كردن.

کلید موفقیت کودکان؟

كليد موفقيت در آرامش و تشويق والدين است. اجازه دهيد فرزندتان اشتباهات بي خطر كند مثلا كفشهايش را اشتباه بپوشد. اگر به خاطر اشتباه فرزندتان، كندی او و دير شدن شما جلوی كارهای او را بگيريد، كارها را شما انجام دهيد، يا مرتبا او را تصحيح كنيد موفق نخواهيد بود. هورا كشيدن، تشكر كردن، و لبخند زدن در حالی كه با محبت او را نوازش ميكنيد بهترين تشويق برای فرزندتان خواهد بود. با روش درست شما و تشويق فرزندتان از سه سالگى ميتوانيد شاهد استقلال فرزندتان در انجام كارهای شخصى اش باشيد.

پدر و مادر سالم به بچه می گویند:

درس بخوان تا فهم و نگرش و حال و احساس تو رشد پيدا کند و زندگی بهتری داشته باشی از دنيا و كارت لذت بيشتری ببری و به انسانهای دیگر هم كمک کنی.

والدين نادان می گویند: خاک تو اون کله ت، درس نخونی بزرگ میشی هيچ کی زنت نمیشه بدبخت میشی. فلانيو ميبينی؟ درس نخوند بدبخت شد تو هم ميشی عين اون!

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *