تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اهمیت مسئله هوش چقدر است؟

اهمیت مسئله هوش چقدر است؟

علمی که در راه است و هنوز افشاء نشده تمام نظریات هوش را ابطال می کند. اهمیت مسئله هوش چقدر است؟ مواظب باشید و این قدر آلوده ی موضوع هوش نشوید که وقتی ابطال شد ببینیم که قربانی شده ایم. چرا هوش عقلانی نسبت به هوش های دیگر این قدر مهم شده است. چون صنعت رشد کرد و هوش عقلانی وجه ی بیشتری پیدا کرد. دنیای صنعتی مهندس و تکنسین نیاز دارد. هوش و عقل می خواهد نه عاطفه و معنویت.

اهمیت مسئله هوش چقدر است؟

هوش عقلانی می خواهد که بتواند تکنولوژی را اداره کند نه چیز دیگری. پیاژه ۵۰ سال روی هوش کودک کار کرد و احساسات را رد کرد و هوش را مقدم دانست. در نتیجه هوش و عقل مطلق شدند. امروزه فجایع در دنیا را انسان های باهوش ولی نامتعادل که فقط یک وجه  ذهنشان تقویت شده به بار می آورند. خیلی از مسائلی که دانشمندان به آن ها پی برده اند. دانشمندان ما قرن ها پیش به آن ها رسیده بودند ولی با خودشان دفن کردند و حتی به فرزندانشان هم انتقال ندادند. چون معتقد بودند: «ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» تا تزکیه نشویم نباید علم کسب کنیم. ماشین را دست راننده ی قابل می دهند که تجربه دارد نه دست کودک.

نتیجه رشد عقلانی ذهن

در حال حاضر چه قدر سرمایه صرف تغذیه، لباس، مسکن و درمان می شود. میلیاردها هزار دلار، میلیون ها نفر، هکتارها زمین، بیمارستانها و.. همه مشغول کارند که ما سه وعده غذا بخوریم لباس بپوشیم و مسکن داشته باشیم. خونه های ما پر از وسایل باشد؟ حال این فقط برای سلامت و رفاه بعد جسمانی ماست. حال چه قدر نیروی انسانی و سرمایه صرف می شود که به این جسم آسیب بزنند؟ دخانیات، مشروبات الکلی، مواد مخدر؛ اسلحه ها، بمب ها و … این تعارض ها نتیجه ی این است که فقط یک بُعد از مغز و ذهنمان رشد کرده است و آن هوش عقلانی است.  در رأس تمام این مسائل دانشمندان و متخصصین هستند.

اثرات تجربه بر ذهن

حال ببینید ما چه قدر عجله داریم که وارد این سیستم شویم. آیا ما بچه های باهوش می خواهیم که به این کارها دامن بزنند؟ یا این که هوش متعادل داشته باشند. ذهن کودک در اثر تجربه در محیط شکل می گیرد. تجربه یعنی کشف، پردازش، ابداع. که حاصل آن احساس خوشایند است. هر وقت ما احساس خوشایند داریم یعنی ذهن مشغول درست کار کردن است و این فرآیند رشد است.

کشف یعنی دیدن. دیدن و مشاهده یعنی به کار گرفتن حواس پنجگانه. کشف یعنی اطلاعاتی که کودک از حواس پنجگانه دریافت می کند. کشف زمانی کشف است که حضور در آن باشد. حضور یعنی حضور ذهن و بودن در لحظه ی اکنون. بچه ها همیشه در لحظه ی اکنون هستند. اما بزرگترها تنها جایی که نیستند، لحظه ی اکنون است یا در حسرت گذشته اند یا نگران آینده اند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *