تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اختلال فوبیا چیست؟

اختلال فوبیا چیست؟

اختلال فوبیا چیست؟ اختلال فوبیا یک اختلال اضطرابی است که با ترس شدید و بیش از حد از یک شیء، موقعیت یا وضعیت خاص همراه است. فرد مبتلا به فوبیا در مواجهه با شیء یا وضعیت مورد ترس خود، علایم شدیدی از اضطراب مانند تعریق، تپش قلب، تنگی نفس و ترس شدید تجربه می‌کند.

اختلال فوبیا چیست؟

ترس ناشی از اختلال بیش از حد معمول است و ممکن است باعث محدودیت‌ های زندگی روزمره فرد شود. اختلال فوبیا انواع مختلفی دارد عبارتند از.

 فوبیا حیوانات

این نوع فوبیا شامل ترس شدید و بیش از حد از حیوانات خاص مانند سگ، مار، عنکبوت و … است. فرد مبتلا به این اختلال ممکن است حتی با تصویر یا صدای حیوان مورد ترس خود نیز دچار اضطراب شود.

فوبیا محیط طبیعی

این اختلال شامل ترس شدید و بیش از حد از محیط‌ های طبیعی مانند ارتفاعات، دریا، جنگل و … است. فرد مبتلا به این نوع فوبیا ممکن است ترس از توقف توجه و گم شدن در این محیط‌ ها را تجربه کند.

فوبیا حشرات

این نوع فوبیا شامل ترس شدید و بیش از حد از خوشه‌ها و گروه‌های سوسک‌ها مانند مورچه، پشه، زنبور و … است. فرد مبتلا به این فوبیا ممکن است حتی با تصویر یا صدای سوسک‌ها نیز دچار اضطراب شود.

اختلال فوبیا خون

این نوع فوبیا شامل ترس شدید و بیش از حد از خونریزی، تزریقات و صحنه‌های مربوط به جراحی است. در مواجهه با این عوامل، فرد ممکن است به کاهش فشار خون، سرگیجه و حتی اغماء بیفتد.

 فوبیا اجتماعی 

این نوع فوبیا شامل ترس شدید و بیش از حد از موقعیت‌های اجتماعی است که فرد مبتلا را در معرض ارتباط با دیگران قرار می‌دهد. به عنوان مثال، ترس شدید از سخنرانی در جمع، شرکت در رویدادهای اجتماعی، صحبت کردن در گروه‌های کوچک و …

فوبیا نظافت و آلودگی

این نوع فوبیا شامل ترس شدید از باکتری‌ها، ویروس‌ ها و آلودگی است. فرد مبتلا به این فوبیا ممکن است دستشویی‌ های عمومی، لمس اشیاء در محیط‌ های عمومی و … را بسیار ترسناک و خطرناک ببیند و به شدت از آنها اجتناب کند.

اختلال فوبیا از جنس رانندگی

این فوبیا شامل ترس شدید و بیش از حد از رانندگی و مواجهه با رانندگی در جاده‌ های پرترافیک است. فرد مبتلا به این فوبیا ممکن است در صحنه‌ های رانندگی اضطراب شدید، تنفس سریع، تپش قلب و چسبیدن دسته به فرمان رو تجربه کند.

فوبیا پرواز

این نوع فوبیا شامل ترس شدید و بیش از حد از پرواز با هواپیما است. فرد مبتلا به این فوبیا ممکن است در مواجهه با تجربه پرواز، علائم شدیدی از اضطراب مانند تنگی نفس، تپش قلب و تعریق داشته باشد.

اختلال فوبیا ارتفاع

این نوع فوبیا شامل ترس شدید و بیش از حد از ارتفاعات بالا مانند برج‌ها، پل‌ها و کوهستان‌ها است. فرد مبتلا به این فوبیا ممکن است در ارتفاعات بالا علائم شدیدی از اضطراب مانند سرگیجه و لرزش در بدن تجربه کند.

فوبیا بیماری

این نوع فوبیا شامل ترس شدید و بیش از حد از بستری شدن در بیمارستان و مواجهه با پزشکان و روند درمانی است. فرد مبتلا به این فوبیا ممکن است علائم شدیدی از اضطراب و استرس در محیط بیمارستان تجربه کند.

فوبیا مرگ

این فوبیا شامل ترس شدید و بیش از حد از مرگ و مواجهه با جسد‌های مرده و مراسم تدفین است. فرد مبتلا به این فوبیا ممکن است حتی با صحنه‌ها یا تصاویر مربوط به مرگ و تدفین نیز دچار اضطراب می شوند

فوبیا موقعیتهای خاص

در این نوع فوبیا، فرد مبتلا ترس شدیدی از موقعیتهای خاصی مانند پرواز با هواپیما، سفر با قطار، استفاده از آسانسور و … دارد. مواجهه با این موقعیت‌ها ممکن است علائم شدیدی از اضطراب را در فرد ایجاد کند.

فوبیا وسایل

این نوع فوبیا شامل ترس شدید از وسایل و صنایع خاصی است که ممکن است در زندگی روزمره فرد مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال، ترس شدید از سوار شدن در آسانسور، استفاده از پل ها یا تونل‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی (اتوبوس، قطار و …) و …

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *