تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اختلال سادیسم جنسی

اختلال سادیسم جنسی

اختلال سادیسم جنسی یکی از چندین اختلال جنسی روانپزشکی است که به عنوان اختلالات پارافیلیا طبقه بندی می شود. پارافیلیا علایق، ترجیحات، تخیلات، اصرارها و رفتارهای خارج از حد معمول جنسی است. سادیسم جنسی به معنای ایجاد درد، تحقیر، ترس یا نوعی آسیب فیزیکی یا روحی به شخص دیگر برای رسیدن به رضایت جنسی است. اعمال سادیسمی شامل مهار (مانند طناب ، زنجیر یا دستبند)، حبس، گاز گرفتن، ضربه زدن، شلاق زدن یا ضرب و شتم است.

اختلال سادیسم جنسی

اگر شخصی علایق جنسی سادیسمی داشته باشد که موجب پریشانی و اختلال در عملکرد نشود، در صورت ابتلا این اختلال تشخیص داده نمی شود. اگر کسی به طور مکرر (حداقل سه بار) این اعمال جنسی سادیسمی را بدون رضایت شریک زندگی (همسر) خود انجام دهد، یا اگر تخیلات یا رفتارهای سادیسمی باعث مشکلات اجتماعی، شغلی یا سایر مشکلات عملکردی شود، ممکن است اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شود. سادیسم شدید جنسی می تواند جنایتکارانه باشد و منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شخص دیگری شود.

علائم سادیسم جنسی

برای تشخیص سادیسم جنسی فرد باید تحریک جنسی مداوم و شدید ناشی از خیال پردازی در مورد رنج جسمی یا روحی شخص دیگری، با رضایت وی یا بدون رضایت آن را تجربه کند. این علائم باید حداقل به مدت شش ماه وجود داشته باشد و باعث پریشانی شدید یا اختلال در عملکرد اجتماعی، شغلی یا زمینه قابل توجه دیگری از زندگی روزمره فرد شود. اگر با صفات اختلال شخصیت ضد اجتماعی، عدم انگیزه، عدم صداقت و عدم همدلی و پشیمانی همراه شود سادیسم جنسی می تواند خطرناک باشد و درمان آن دشوار است.

علت های بوجود آمدن سادیسم جنسی

در حالی که هیچ دلیل خاصی برای اختلال سادیسم جنسی مشخص نشده است، نظریه های مختلفی وجود دارد. اینها شامل فرار، یا احساس قدرت برای کسی است که به طور معمول در زندگی روزمره احساس ناتوانی می کند. انتشار تخیلات جنسی سرکوب شده یا به تدریج در اثر تخیلات جنسی سادیسمی در طول زمان عمل می کنند. سایر اختلالات روانپزشکی یا اجتماعی ممکن است همراه با اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شوند، گرچه لزوماً علت آن نیستند.

چگونگی درمان سادیسم جنسی

غیر معمول است که افراد مبتلا به این اختلال به تنهایی به دنبال درمان می روند. در عوض کسانی که در زمان ارتکاب جرم مرتبط دستگیر شده اند، طبق قانون مجبور هستند از روانشناس یا روانپزشک جهت درمان کمک بگیرند. درمان این اختلال معمولاً شامل روان درمانی و دارو است. درمان شناختی رفتاری می تواند به فرد کمک کند الگوهای تحریک جنسی را تشخیص داده و پاسخ های جدید و سالم را بیاموزد. یک روش درمانی معروف به بازسازی شناختی می تواند به فرد کمک کند تا الگوهای تفکر تحریف شده را شناسایی و بر آنها غلبه کند.

داروهای ضد افسردگی که مواد شیمیایی مغز را متعادل می کنند و رفتارهای تکانشی را کاهش می دهند یا داروهای ضد آندروژنیک که سرکوب جنسی را سرکوب می کنند نیز ممکن است برای درمان سادیسم جنسی استفاده شود. اختلال شخصیت سادیسمی با الگوی رفتاری بیرحمانه، خشن، پرخاشگرانه، مرعوب کننده، تحقیرآمیز توسط یک فرد مشخص می شود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *