تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اختلال آلکسی تایمیا چیست؟

اختلال آلکسی تایمیا چیست؟

اختلال آلکسی تایمیا چیست؟ یک اختلال روانی است که با تجربه نادرست زمان و ترتیب وقوع رویدادها در ذهن فرد مرتبط است. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است تجربه کنند که گذشته، حال و آینده به صورت همزمان و یا به ترتیب نامناسب در ذهنشان حضور دارند. این اختلال می‌تواند منجر به عواقب منفی برای عملکرد روزمره و روابط اجتماعی فرد شود.

اختلال آلکسی تایمیا چیست؟

ناتوانی در تشخیص و توصیف احساسات خود است. افرادی که این اختلال را دارند، ممکن است دشواری در تشخیص و بیان احساسات خود داشته باشند، و به طور کلی احساسات خود را به خوبی درک نکنند. این مشکل ممکن است باعث مشکلات در ارتباطات شخصی، مشکلات روانی و مشکلات در روابط اجتماعی شود.

علل دقیق اختلال آلکسی تایمیا هنوز مشخص نیست. اما برخی از عوامل محتمل شامل عوامل ژنتیکی، شیوه‌های پرورش، تجربیات زندگی و عوامل محیطی مثل استرس و فشارهای روزمره است. همچنین، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که افراد با بعضی اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردگی نسبت به دچار شدن به اختلال آلکسی تایمیا بیشتر در معرض هستند. برای تشخيص و درمان دقيق‌تر، بهتر است با يک روان‌شناس يا روان پزشک مشورت نمایید.

نمونه ای از اختلال آلکسی 

خانوم نگران شوهرشه. اما وقتی که همسرش دیر خونه میاد. طوری با اون حرف میزنه که انگار پیش زن دیگش بوده است. آقا نگران بیش از زحمت کشیدن خانومش تو خونه هست. اما وقتی میاد خونه طوری برخورد میکنه که خستگی تو وجودش می مونه. روانشناسی به این حالت میگه آلکسی تایمیا یعنی: فقر کلمات در بیان احساسات یا کمبود کلمات در ابراز احساسات.

در فرهنگ ما این حالت یک رسم شده میگن نباید احساساتتو بگی چون طرف مقابلت لوس میشه. از یک طرف تو خلوت دلمون برای همه میسوزه. ولی از طرف دیگه وقتی به همدیگر  نمیگیم. و شهامت گفتن احساسات رو نداریم. آنقدر این کارو میکنیم تا وقتی ادمایی که دورمون هست. رو وقتی از دست میدیم میشینم از خوبیاش میگیم.

  • پس ؛
  • بهتره سکوت خودمون رو بشکنیم در مقابل کسی که دوسش داریم.
  • بهتره پدر به فرزند خودش بگه که چقدر دورسش داره.
  • بهتره فرزند با پدر مادر خودش شوخی کنه و بخنده و تفریح کنه.
  • بهتره مادر فرزندش رو به یک شام دونفره دعوت کنه و باهاش صحبت کنه.
  • و مهم تر از این بهتره خانوم به همسرش بگه عزیزم الان که دیر کردی نگرانت شدم دلم برات تنگ شده بود.
  • و همینطور اقا به همسرش بگه عزیزم روز پر کاری داشتی‌. خسته نباشی. ازت ممنونم که هستی.
  • بهتره کسانی که دوسشون داریم بدونن که چقدر با بودنشون حال ما رو خوب میکنن و چقدر دوسشون داریم و برامون مهم هستند.

تو بیان احساسات خودمون بخیل نباشیم محبتی که داخل قلبمون هست یا احساس ناراحتی که داریم از کسی بهتره باهاش در میون بزاریم اینو یادمون نره ابراز احساسات سلامت روان رو تضمین میکنهامتحان کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *