تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

احترام گذاشتن به فرزند

احترام گذاشتن به فرزند

من اگر بچه هام بخوان با من حرف بزنن تلويزيون رو خاموش ميكنم تا ببينم چی ميگن. برای من احترام گذاشتن به فرزند و حرف زدن با او مهمترين كاره. اين مسئوليت منه . اين اشتياق منه. اين سبب رشد من و فرزندمه.  وقتی به او توجه ميكنم.  كودك بايد بدونه هر وقت اراده كنه توجه پدر مادرشو ميگيره.

احترام گذاشتن به فرزند

من اگر با كسی در حال صحبتم و فرزندم صدام ميكنه صحبتم رو قطع ميكنم و برای دقيقه ای توجهم رو به فرزندم ميدم.  كسی كه به فرزندش ميگه حرف نزن كودك حس ميكنه من بدم من دوست داشتنی نيستم من خواستنی نيستم. ما اگر اجازه صحبت به كودكانمون ندهیم از انها انسانهايی خجالتی و كر و لال خواهیم ساخت.

ارزشمندی کودک

از کودک بخواهید که بر مبنای بافته های ذهنی اش برای شما داستانی تعریف کند، سپس آن داستان را نقاشی کند. بعد، از آن نقاشی ها کتابی بسازید و آن کتاب را در کتابخانه خود به عنوان اثر ارزشمندی از کودک خود نگهداری کنید. شما با انجام این کار ساده به کودک یاد می دهید که افکارش با ارزش است و می تواند از آنچه که در ذهنش طراحی می کند محصولی بوجود بیاورد که برای دیگران نیز جالب توجه و مفید می باشد .

تلاش کودک را بیان کنید

هرگز از هوش خوب فرزندمان نگوییم، از تلاش زیاد کودک بگوییم. اگر از هوشش گفتیم،‌ دیر یا زود، با هر شکست یا اشتباه، باور خود را به هوش بالایش و به حرف‌های ما از دست خواهد داد. اما وقتی از تلاش زیادش گفتیم، اگر هم شکست یا اشتباه کرد، باورش را به خودش از دست نمی‌دهد. بلکه تصمیم می‌گیرد که بهتر و بیشتر تلاش کند. هر شکستی او را محکم‌تر و پرتلاش‌تر خواهد کرد. ضمن این‌که به تدریج خواهد آموخت، که چیزی باعث افتخار است که برای آن زحمت کشیده باشد.

مهم نیست کودک شما چقدر اسباب بازی دارد.  مهم این است که زمان کافی و انرژی روانی برای بازی کردن داشته باشد و از بازی کردن لذت ببرد، کودک را مجبور نکنید با اسباب بازی خاصی بازی کند. او شاید ۱ ماه با یک قوطی خالی سرگرم شود. فراموش نکنید که تلویزیون به هیچ وجه اسباب بازی کودک به حساب نمی آید.

دذادن اطلاعات به کودک

به جای فریاد زدن بر کودک، اطلاعات را در اختیارش قرار دهید. وقتی اطلاعات را در اختیار کودکان قرار می‌دهید معمولا آنها خودشان متوجه می شوند چه باید بکنند. به عنوان مثال: اگه یه بار دیگه روی دیوار چیزی بنویسی کتک مفصل میخوری.  دیوار برای نوشتن نیست بلکه کاغذو درست کردن که روش چیزی بنویسی. هیچ وقت شده یه بار توی کار خونه به من کمک کنی؟ خیلی خوب میشد اگه میز برای شام آماده می شد.

افزايش حرمت نفس كودكان:

  1. به كودك كمك كنيد به خود اعتماد كند. او را به طور مستقيم تصحيح نكنيد. اشتباهاتش را با تنبيه و داد زدن جواب ندهيد. بگذاريد بداند همه اشتباه ميكنند.
  2. وقتی فرزندتان به سراغ شما مي ايد، كارتان را قطع كنيد (صحبت با تلفن، حرف زدن با يك دوست، تماشای تلويزيون) و به چشمانش نگاه كنيد.
  3. با او قهر نكنيد.
  4. پدر و مادر بايد در مقابل فرزندشان عضوی واحد باشند. اگر اختلاف برای انتخاب روش تربيتی داريد اجازه ندهيد فرزندتان از آن آگاه شود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *