تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اثرات کودکی شما در روابط

اثرات کودکی شما در روابط

اثرات کودکی شما در روابط تان چیست؟ به کودکی‌ تان فکر کنید بیشتر چه خاطرات، تصورات و تداعی‌های منفی به ذهن شما می‌آید. کدام یک از این تصورات، خاطرات و تداعی‌های منفی را در رابطه عاطفی جستجو کرده‌ یا ناخواسته با آنها روبرو شده‌اید؟ گرایش‌های مثبت ما معمولا آگاهانه هستند. اما گرایش‌های منفی ما که از کودکی و از اتفاقات و رفتار والدین می‌آیند به دلیل رنجی که داشته‌اند در ذهن ما سرکوب شده اند. و در پستوی ذهن ما پنهان شده‌اند و ما از آنها بی‌خبریم. اما به دنبال بازیابی و تکرار آنها در روابط خود هستیم.

اثرات کودکی شما در روابط

اگر در کودکی با موقعیت ویژه احساسی روبرو بوده‌اید در بزرگسالی هم ناخودآگاه می‌خواهید این موقعیت‌ها را تکرار کنید. یا در جستجوی آنها باشید. زیرا به آن موقعیتها عادت و آشنایی بیشتری دارید. مثلا اگر پدر و مادرتان فقط در ازای مطیع بودن به شما محبت و توجه داشته‌اند شما نیز برای جلب عشق و توجه، خودتان را تحت کنترل دیگران قرار می‌دهید.

اگر مورد سرزنش قرار گرفته‌اید بیشتر جذب آدمهای انتقادگر می‌شوید. یا اگر روابط آشفته و بی‌ثباتی با والدین داشته‌اید. طلاق گرفته‌اند یا آنها را از دست داده‌اید به کسی که رابطه امن‌ و پایداری با شما ندارد دل می‌بندید. اما حتی ممکن است آدم با ثباتی در مسیرتان قرار بگیرد. اما با بی‌اعتمادی و بدبینی، ترس و تردید کاری کنید تا طرفتان شما را ترک‌ کند و تله رهاشدگی شما تکرار شود. یا اینکه چون همیشه از والدین خود دچار خشم شده‌اید اکنون هم فرد مقابلتان را طرد می‌کنید تا دچار خشم شوید.

یادگیری الگوی عشق ورزی

در واقع شما از کودکی برنامه ریزی احساسی شده‌اید. تا عشق را برابر با کنترل بیشتر، تحقیر، سرزنش و انتقاد بیشتر، احساس تهدید و طردشدگی بیشتر و… قرار دهید. این الگوی عشق‌ ورزی مخرب را از رفتاری که والدین با شما و با خودشان داشته‌اند آموخته‌اید.

اکنون لازم است آگاه به این برنامه ریزی احساسی مخرب و گرایش‌های منفی ناخودآگاه خود در روابط باشید. با شناخت و ارتباط عوامل تاثیرگذار در کودکی با روابطی که اکنون دارید از تحت کنترل بودن توسط دنیای کودکی فاصله بگیرید. آگاهی از این عوامل باعث می‌شود در انتخاب روابط جدید خود آگاهانه عمل کنید. یا رابطه‌ای که در آن هستید را به سلامت جلو ببرید. تعاریف مثبت و درست جدیدی باید جایگزین تعاریف عشق خود از کودکی کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *