تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چه موقعی باید تنبیه کنیم؟

چه موقعی باید تنبیه کنیم؟

چه موقعی باید تنبیه کنیم؟ تنبیه مال زمانی است که کودک از فضای ارزش ها خارج شود. کودکی که از فضای ارزش ها خارج می شود یعنی در حال خروج از قالب است باید جلویش گرفته شود. با قدرت، بدون خشونت. تنبیه مال این زمان است تا کودک شکل بگیرد و بداند که از ارزش ها نباید بیرون برود.

چه موقع باید تنبیه کنیم؟

تنبیه فقط مختص عرصه ی ارزش هاست نه عرصه ی اهمیت و مهارت ها. ما در مهارت ها نباید تنبیه کنیم. در مهارت ها باید اجازه بدهیم که اشتباه کنند. تمرین کنند تجربه کنند و جلو بروند. در عرصه ی ارزشهاست که ما خط قرمز داریم. رفتار بچه ها را چگونه می بینیم. یک سری کارهای مثبته که در منطقه ی سبزاند. کارهایی بود که در منطقه ی زرده که چندان بد نیستند. یک سری کارها بودند که تعدادش خیلی کم بود و در منطقه قرمزاند و ما باید برخورد کنیم. منطقه قرمز ارزش های ما هستند قالب را ارزش های ما تعیین می کنند و وقتی ارزشها را نشناسیم نمی توانیم قالب تربیت را بسازیم.

ایجاد اقتدار در کودک

تنبیه سازنده در کودک اقتدار ایجاد می کند. مهمترین مسئـله این است که کودک درون کنترل می شود. اما ما در حال حاضر کاملاً بچه ها را برون کنترل بار می آوریم. درون کنترل یعنی از داخل خودش، خودش رو کنترل می کند. خود کنترل بار می آید. دوران کودکی احتیاج به حامی دارد که این کار را بکند. بعد در دوران بزرگسالی خودش می تواند خود را تنبیه کند. هر کاری که تحت عنوان تنبیه و مجازات با بچه ها می کنیم بر می گردد به درون او و بعداً بچه ها با خودشان همان کار را می کنند. در حالت درون کنترل درک مسئول پیدا می کنند و خودشان را کنترل می کنند.

تعمیم دادن کنترل درونی به بیرون

نمونه ی بارز جامعه ما که برون کنترل است ترافیک شهری مان است. چه موقعی تخلف رانندگی نمی کنیم؟ وقتی که پلیس هست. یعنی عامل بیرونی هست. به محض اینکه عامل بیرونی نباشد تخلف می کنیم و بعد هم با حسرت می گوییم در اروپا چنین و چنان. اتفاقاً ما خیلی درون کنترل هستیم اما ما تعمیم نمی دهیم. مگر در جمع ما چند تا جیب بر هست؟ خب به خاطر اینه که درون کنترل هستیم.

کی از پول بدش میاد. اما وقتی از جیب شخصی تراول افتاد. سریع او را خبر می کنیم که پولت افتاده برش دار. این چیه که از درون ما را کنترل می کند؟ فطرت بشر است که از درون کنترل می کند. حرف من را اشتباه برداشت نکنید که جامعه ی ما اصلاً از درون کنترل نمی شود. همه ما درون کنترلی داریم اما باید تعمیمش بدهیم و در همه جا از آن استفاده کنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *