تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تاثیر خنده بر بدن چیست؟

تاثیر خنده بر بدن چیست؟

تاثیر خنده بر بدن چیست؟ خنده درمان مؤثر و قدرتمندی برای غلبه بر پیری و حفظ زیبائی و شادابی است. در خندیدن تنها یک عضله اصلی به کار گرفته میشود، در صورتی که برای بروز حالتی چون خشم و اندوه و اخم تعداد بیشتری از عضلات باید درهم کشیده شوند. لبخند موجب میشود تا افراد سرزنده تر و شاداب تر به نظر برسند ، زیرا افزایش جریان خون موجب قرمز شدن صورت شده و شادی خاصی بر ما مستولی میشود.

تاثیر خنده بر بدن چیست؟

چشمها خنده را دریافت میکنند و اگر شدت خنده زیاد باشد، مجاری اشک فعال میشوند. تحقیقات بیانگر این است که اشک چه در اثر شادی و چه ناراحتی، علایم فشار و استرس را کاهش میدهد.

خنده و دستگاه ایمنی

به طور طبیعی دهان ما با باز شدن ، اجازه خروج صداهای موزون (ها، ها) را از هوا میدهد و طبق بررسیهائی که بر روی بزاق بیمارانی که بعد از مشاهده یک کلیپ خنده دار انجام داده اند مشخص گردید که سطح عوامل مقابله کننده با بیماریها به نام ایمونوگلوبین ها افزایش می یابد و تحقیقات دیگر نشان میدهد که عملکرد ایمنی و دفاعی بدن افزایش می یابد.

تأثیر بر روی دستگاه تنفسی

در اثر خنده ، دیافراگم ، عضله قوی ای که در زیر ششها قرار دارد ، بالا و پائین میرود و ششها را پر از هوا میکند و سپس این هوا را از آنها خارج کرده و به سمت سیستم صوتی جهت تولید صدا میفرستد. در این تبادلات خون مملو از اکسیژن شده و قلب ، خون تمیزتری را دریافت میکند و شاداب تر و پر انرژی تر میشود.

هنگامی که هورمونهای ناشی از فشارهای روانی به طور دائم به مقدار زیاد ترشح میشوند ، بر سیستم ایمنی غالب می شوند و سیستم دفاعی بدن تضعیف شده و قادر به انجام وظیفه خود به طور کامل نخواهد بود و به همین دلیل راه را برای درد و ایجاد زمینه برای انواع عفونت ها فراهم می آورد. اما خنده و شادی میتواند سلاح مؤثری برای حمله به این سیکل ناسالم ترس و فشار روانی باشد.

از این رو است که افراد مثبت نگر و خوش بین کمتر به اختلالات ناشی از فشار روانی مبتلا میشوند. به یاد داشته باشید که افراد میتواند بیماریهای خود را راحت و بدون هیچ هزینه ای با خنده درمان کنند. نورمن کازنیر توانست بیماری خود را که پزشکان معتقد بودند لاعلاج است با دیدن فیلمهای خنده دار مداوا کند، و همین مسئله باعث شد وی از این شیوه به عنوان یک روش درمانی استفاده کند. خنده میتواند تغییرات فیزیولوژیکی گسترده ای چون بهبود عملکرد هضم، تنظیم سیستمهای داخلی و بهبود
جریان خون در بدن را ایجاد کند.

سخن آخر

خنده میتواند وسیله ای قدرتمند برای شفای بیماران و واکنشی قوی علیه بیماریها باشد. اغلب اتفاقات و حوادث پریشان کننده زندگی را میتوان با روحیه بذله گوئی به اموری قابل تحمل تبدیل کرد. این روحیه که فرد بتواند هنگام خشم ، عصبانیت یا هر موقعیت عاطفی و رنج آور دیگر ، لحظه ای توقف کند و با خود شوخی کند یا به خود ، رفتار و نگرشهای خود بخندد یک مهارت است مهارتی که باید آموخته شود.

شوخ طبعی و خوش روئی را میتوان ساده ترین راه آفرینش شادی دانست. شوخی، روح را شاد میکند و با آفرینش لبخند، انسان و محیط را شادابی و خرمی میبخشد. خنده ، حتی لبخند و حتی خیال خنده شگفتی مطبوعی به روح انسان میبخشد که غالباً با آرامش اعصاب و سبکی ذهن همراه است .

 

مشاوره ازدواج شرق تهران

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *