تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

درمان ترس در کودک

 درمان ترس در کودک

درمان ترس در کودک با توجه به نوع ترس روش های متفاوتی دارد. باور کنیم فرزندمان از چیزی می‌ترسد و این ترس روح و جسم او را می‌آزارد. با باور این نکته می‌توانیم به راحتی مشکل را ریشه یابی و حل کنیم. به کودک مبارزه کردن با ترس را بیاموزیم. اینکه چطور با شناسایی علت ترس خود و کمک خواستن از ما مشکل را برطرف کند.

 درمان ترس در کودک

کودک را بدون برنامه ریزی و به طور ناگهانی در شرایط خطرناک یا ترسناکی که از آن هراس دارد قرار ندهید. بعضی بر این باورند که با قرار گرفتن ناگهانی کودک در شرایطی که از آن هراس دارد، مساله برطرف می‌شود. این تفکر کاملاً غلط است. با این روش تنها باعث شوکه شدن او و احتمالاً بروز مشکلاتی دیگر در او می‌شویم.

از بین بردن موقعیت ترس‌آور

یکی از راه‌ های درمان ترس کودک دور کردن وی از شرایط و موقعیت ترس‌آور است. مثلا محیط تاریک. تلقین در تقویت روحی: یکی از روش‌های مؤثر تلقین شجاعت به کودک است. چرا که گاهی ترس ناشی از عدم اعتماد به نفس و احساس بی‌کفایتی است. در صورتی که کودک اعتماد به نفس یابد می‌تواند به عنوان فردی شجاع بر ترس خود غلبه کند.

ارائه الگو

یکی از راه‌های درمان ارائه الگوی مناسب و شجاع برای کودکان ترسو است. این الگو باید بدون نقص و قابل لمس و به دور از مقایسه با او باشد که البته الگوهای مناسب را بهتر است از میان کتاب‌ها انتخاب کرد.

درمان‌ های پزشکی

گاهی کودک از نظر جسمی دچار ضعف‌ های بدنی شده است و این ضعف زمینه را برای ترس ایجاد کرده است. اختلالات غدد و ترشحات اضافی ممکن است با تأثیر بر سیستم بدن سبب مشکلات و اختلالاتی چون ترس در کودکان شوند.

 والدین و در درمان ترس کودک

هراس کودک بسته به میزان اضطراب وی در برخورد با مساله پس زمینه ذهنی و میزان درگیری ذهنی کودک با مساله با شدت و ضعف متغیر بروز می‌کند. برای برطرف کردن هراس کودک این چند نکته را به یاد بسپاریم. از پند و نصیحت بپرهیزیم. مشکل کودک با پند و نصیحت، ایراد گرفتن از او و بی اهمیت جلوه دادن مساله به بهانه برطرف شدن تدریجی موضوع و… رفع نمی‌شود. انتقاد تند همراه با مقایسه کودک با همسالانش نیز روش مناسبی نیست.

ترس‌های خوب را به او بیاموزیم. به عبارتی در حالی که نترس بودن را به او آموزش می‌دهیم. محتاط بودن را نیز به او بیاموزیم. تا همیشه بتواند با دقت و تیزبینی خطرات را شناسایی و از آن‌ها دوری کند. مشورت با روان شناس و مطالعه کتاب‌ های مرتبط با روان شناسی کودک به ویژه هراس کودکان را فراموش نکنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *