تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تله استحقاق

تغییر تله زندگی استحقاق

وقتی که به دنبال افرادی هستیم که در دام تله زندگی استحقاق گرفتار شده اند  . به دنبال اهرم فشار هستیم . چرا باید آنها تغییر کنند ؟ تله زندگی چگونه به زندگی خانوادگی آنها لطمه زده است ؟ این تله زندگی چه بهایی برای شما داشته است ؟ چگونه به تغییر تله زندگی استحقاق بپردازند ؟ 

تغییر تله زندگی استحقاق

افراد گرفتار در این تله به ندرت برای تغییر اوضاع خودشان تلاش می کنند . دوست ندارند برای تغییر تله زندگی استحقاق به روانشناس مراجعه کنند . آنها راه ساده تر را انتخاب میکنند . این راه ” دیگر مقصر پنداری” است . آنان سخت به دنبال حفظ وضعیت موجودند . زیرا از این وضعیت نفع زیادی می برند .

مراحل غلبه بر مشکلات تله استحقاق

  1. فهرستی از مزایا و معایب نپذیرفتن  محدودیتها تهیه کنید . این کار برای انگیزه شما ضروری است .
  2. بهانه تراشی های خود را برای نپذیرفتن محدودیتها کنار بگذارید .
  3. فهرستی از مشکلات نپذیرفتن محدودیتها در زندگی روزمره تهیه کنید .
  4. تهیه کارت آموزشی جهت جنگیدن با استحقاق خود در موقعیتها .
  5. از دیگران درباره میزان تغییر خود ، نظر خواهی کنید .
  6. تلاش کنید با اطرافیان خود همدلی کنید .
  7. اگر تله زندگی شما از نوع حمله بر سایر تله ها است .سعی کنید تله های زیر بنایی را درک کنید . از تکنیک های مربوط به هر کدام استفاده کنید .
  8. اگر در انضباط شخصی مشکل دارید . کارهایتان را بر اساس میزان ناکام سازی درجه بندی کنید .
  9. اگر در کنترل هیجانات خود مشکل دارید . از تکنیک “محروم سازی” استفاده کنید .
  10. اگر گرفتار استحقاق وابستگی شده اید . کارهایتان را براساس میزان سختی درجه بندی کنید . آنگاه به تدریج کارها را از آسان به سخت بدون کمک دیگران انجام دهید .

اگر شما در زندگی تان با فردی سرو کار دارید که نمی تواند محدودیتهای واقع بینانه را بپذیرد . گرفتار تله زندگی استحقاق است . به احتمال زیاد با مشکلات زیادی روبرو می شوید . چنین فردی تمایل به تغییر ندارد . شاید شما را عامل اصلی مشکلات خود  تلقی کند .

اگر کسی از نزدیکان شما گرفتار تله زندگی استحقاق است . بدون شک به شما آسیب میزند . راههایی که می توانید با به کارگیری آنها تا حدودی تاثیر مشکلات این افراد بر خودتان و زندگی تان را کم کنید بیان می کنیم .

چگونگی کاهش آسیب

  1. دقت کنید که شما چه ویژگی دارید که برای چنین فردی ارزشمند هستید ؟ پول شما ؟ شغل شما ؟ احترام شما ؟ توجه شما ؟
  2. چقدر اشتیاق دارید که این شرایط سخت را تغییر دهید ؟ آیا حاضر هستید در رابطه بمانید . یا دوست دارید فکری به حال این وضع بکنید ؟
  3. سعی کنید ناراحتیهایتان را محترمانه بیان کنید . بپرسید که چقدر از احساسات شما آگاه هستند . آیا برای تغییر شرایط تمایلی دارند ؟
  4. اگر برای تغییر تمایل دارد . با کمک یک مشاور مراحل غلبه بر تله استحقاق را طی کنید .
  5. اگر برای تغییر تمایلی ندارد . پیامدها را به او گوشزد کنید . تلاش کنید فرد این عواقب منفی را احساس کند . دست بر ندارید تا  طرف مقابل وادار به همکاری شود . به او این حس را منتقل کنید که تغییر کار دشواری است . با او همدلی کنید . اما دست از برنامه خود بر ندارید .
  6. برای برخی از افراد مبتلا تغییر نا ممکن است . اگر ویژگی شما برای طرف مقابل پشیزی نمی ارزد . احتمالا برنامه تان با شکست مواجهه می شود . فکر کنید آیا حاضرید پیامد های برنامه را بپذیرید.

اگر شما در زمره افرادی هستید . که تله استحقاق عرصه زندگی را بر شما تنگ کرده است . ( همسر شما خواهان طلاق است . نامزدتان  تهدید به ترک کرده . کارتان را از دست داده اید ) . چاره ای جز تغییر ندارید . یا در گروه افرادی هستید که با فرد گرفتار تله استحقاق سرو کار دارید . خواهان تغییر تله زندگی استحقاق هستید . میتوانید از راهنمایی مشاوران و روانشناسان مرکز روان کلینیک بهره مند شوید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *