تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تقویت رفتار کودکان

تقویت رفتار کودکان

پاداش اجتماعی و تقویت رفتار کودکان از مفاهیم مهم در تربیت و روانشناسی است. از  طریق پاداش های اجتماعی مناسب، می توان رفتارهای مثبت کودکان را تشویق و تقویت کرد و از این طریق به آنها در ایجاد عادات خوب کمک کرد.

تقویت رفتار کودکان

والدین و مربیان می توانند به طور موثر رفتارهای مثبت را در کودکان تقویت کرده است. به عملکرد بهتر آنها در زندگی روزمره کمک کنند. در اینجا چند روش متداول وجود دارد:

  • تحسین و تشویق: زمانی که کودکان رفتار مثبتی از خود نشان می دهند. به موقع تمجید و تشویق کلامی کنید. به عنوان مثال، هنگامی که کودکان تکالیف خود را تکمیل می کنند یا در انجام کارهای خانه کمک می کنند. والدین می توانند تلاش ها و دستاوردهای آنها را تحسین کنند.
  • پاداش های غیرکلامی: لبخند، در آغوش گرفتن، شست بالا و غیره همگی پاداش های غیرکلامی موثر هستند. این رفتارها می تواند تشخیص و قدردانی والدین از رفتار فرزندانشان را منتقل کند.

روشهای تقویت رفتار

  • توجه اجتماعی. گاهی اوقات صرف توجه بیشتر و وقت گذاری به فرزندتان می‌تواند پاداش‌ بخش باشد. به عنوان مثال، بازی، مطالعه، یا پیاده روی با کودک می تواند به کودک شما کمک کند تا احساس ارزشمندی کند.
  • پاداش های واقعی. از پاداش های مادی متوسط نیز می توان به عنوان وسیله ای برای ایجاد انگیزه استفاده کرد. به عنوان مثال، هنگامی که کودکان یک کار را کامل می کنند. یا به خوبی انجام می دهند. می توانند با هدایای کوچک یا فعالیت هایی که از آنها لذت می برند پاداش بگیرند.
  • الگو. رفتار والدین و سایر شخصیت های مهم تأثیر زیادی بر فرزند دارد. با الگو برداری از رفتار خوب، کودک ناخود آگاه تحت تأثیر تقلید و یادگیری این رفتارها قرار می گیرند.
  • قوانین و انتظارات را تعیین کنید. به کودکتان به وضوح بگویید چه رفتارهایی مورد انتظار است. اهمیت آنها را توضیح دهید. قوانین و انتظارات واضح می تواند به کودکان کمک کند تا بفهمند چه رفتاری مناسب است.
  • تقویت منفی: گاهی اوقات پاداش دادن به رفتار مثبت کودک با حذف پیامدهای منفی (مانند کاهش کارهای اضافی) نیز موثر است.

پاداش‌ های اجتماعی در تقویت رفتار مطلوب بچه‌ها بسیار موثرند. این پاداش‌ها عبارتند از لبخند زدن، در آغوش گرفتن، نوازش. بوسیدن، تحسین، تماس چشمی محبت‌ آمیز و توجه نمودن.

تحسین رفتار مناسب

خوشبختانه یک عبارت محبت‌ آمیز یا در آغوش گرفتن و بوسیدن را بدون صرف هزینه و به ‌آسانی در اختیار کودک گذاشت. بچه‌های ما به‌ مقادیر زیادی از این پاداش‌ ها نیاز دارند. برای دستیابی به نتیجه‌ بهتر لازم است به جای تعریف و تمجید خود کودک، رفتار مناسب وی را تحسین کنید.

وقتی دخترتان اتاقش را تمیز و مرتب کرد. به او بگویید: آفرین اتاقت چقدر قشنگ شده است. کار خیلی خوبی کردی که تمیزش کردی. این عبارت موثرتر از آن است که بگویید. تو چه دختر خوبی هستی که اتاقت رو تمیز می‌کنی. عادت کنید همیشه رفتارها و کارهایی را که قرار است تقویت شوند، تحسین کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *