تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تقویت هوش کلامی کودک

تقویت هوش کلامی کودک

چگونه باعث تقویت هوش کلامی کودک شویم؟ خواندن کتاب برای بچه ها قبل از خواب موجب بهبود فعالیت های مغزی خیال پردازی و ابتکار در آنها می شود. باعث همدلی در کودکان می شود. باعث تقویت هوش کلامی و بهبود روابط اجتماعی کودکان در بزرگسالی می‌شود. 

تقویت هوش کلامی کودک

  • اگه کودک ازتون خواست کلامی یا غیرکلامی که براش چیزی بیارید. با اشتیاق ازش تشکر کنید. بهش بگین خیلی ممنون که ازم کمک خواستی.
  • اگر کودک بهتون نزدیک شد و به شما تکیه داد. نوازشش کنید. بهش بگین خیلی خوشحالم که کنار من اومدی.
  • هنگامی که موقع بازی کودک به شما نزدیک شد. وسیله شما رو برداشت. بهش بگین خیلی ممنون که به من و این وسیله توجه کردی. یا خیلی خوشحالم که داری با این وسیله بازی می کنی.
  • اگه کودک میتونه صحبت کنه. بعد از سه یا چهار دقیقه  با هم حرف زدید. بهش بگین خیلی ممنون که با من صحبت می کنی. خیلی خوشحالم که افکارت را بامن می گویی.
  • اگه موقع بازی با اسباب بازیها کودکتون به شما نگاه کرد. شما بخاطر تماس چشمیش ازش تشکر کنین و بهش بگین خیلی خوشحالم که داری به من نگاه میکنی.

اهمیت دادن به ارتباطات کلامی و غیر کلامی کودک، باعث تقویت هوش کلامی کودک می شود.

راهکارهای تقویت هوش کلامی

  1. می توانید با گفتن لطیفه، چیستان ذهن کودک رو به چالشی شیرین دعوت کنید. خواندن کتاب های لطیفه مختص سن کودک نیز لذت بخش است.
  2. خواندن ، نوشتن و داستان تعریف کردن. به کودکتان پیشنهاد درست کردن کتاب داستان را بدهید. کودکان کم سن می توانند نقاشی کنند. داستان را برای شما بگویند و شما در کتاب داستان شان بنویسید. یا قصه ای از خود بسازند. کودک در حین ساخت قصه از کلمات متفاوتی بهره می برد. این خود راهکار موثری در شناخت زبان هست.
  3. بازی با کلمات هست. بازی های زیادی در این زمینه هست که می توانید با جستجو در اینترنت بیابید و با لذت و هیجان با کودک تان شریک شوید. در چشیدن طعم خوش گفتگویی هدفمند.
  4. همراه با کودک یک مشاهده ساده علمی انجام بدهید. از کودک تان بخواهید مشاهده اش را وصف کند. یادداشت نمایید.

اسباب بازی و هوش کلامی

اسباب بازی موزیکال مهارت کلامی کودک را کم می کند. محققان دریافتند که اسباب بازی های الکترونیکی و موزیکال باعث تضعیف توسعه مهارت های زبانی در کودکان می شود. والدین تصور می کنند که اسباب بازی های گران و الکترونیکی به توسعه هوش کودکان کمک می کند. در صورتی که لزوما چنین اتفاقی نمی افتد. ممکن است این اسباب بازی های صدادار کودکان را در صحبت کردن تنبل کند. کودکانی که از این نوع اسباب بازی ها دارند. تمایل کمتری به صحبت کردن با والدین خود دارند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *